Peil.onderwijs is het geheel van periodieke peilingsonderzoeken in het primair onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Het geeft input voor een brede dialoog over de inhoud, kwaliteit en het niveau van het onderwijs in verschillende leergebieden. De Inspectie van het Onderwijs voert de regie over deze peilingen.
Onlangs verschenen

Peil.Mens en maatschappij einde basisonderwijs 2022-2023
Met dit peilingsonderzoek brachten we onder andere in beeld hoe leerlingen in groep 8 presteren op het leergebied mens en maatschappij. Hierbij staan de vakgebieden geschiedenis en aardrijkskunde centraal. De leerlingprestaties op de subdomeinen aardrijkskundekennis, geschiedeniskennis en topografie worden vergeleken met eerdere peilingsonderzoeken. Het onderzoek laat ook zien hoe scholen het onderwijs voor het leergebied inrichten. Bekijk het peilingsonderzoek.

Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs 2022-2023
Peil.Rekenen-Wiskunde einde (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs 2022-2023 geeft zicht op de rekenvaardigheid van leerlingen in het laatste leerjaar van het basisonderwijs (bo), schoolverlaters in het speciaal basisonderwijs (sbo) en schoolverlaters in voormalig cluster 4 van het speciaal onderwijs (so). De resultaten zijn voor bo en sbo vergeleken met resultaten uit het peilingsonderzoek van 2019. Bekijk het peilingsonderzoek.

Peil.Leesvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet (speciaal) onderwijs 2022-2023
Met het peilingsonderzoek Leesvaardigheid voortgezet (speciaal) onderwijs brachten we in kaart hoe het gaat met de leesvaardigheid van leerlingen aan het einde van leerjaar 2 van het voortgezet (speciaal) onderwijs. Ook brachten we in kaart hoe scholen hun leesonderwijs hebben ingericht en wat leerlingen vinden van lezen. Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de leerlingen in het tweede leerjaar van het vmbo-g/t, havo en vwo goed op weg zijn op de beoogde eindniveaus voor leesvaardigheid te halen. Hun leesniveaus passen bij het leerjaar en de onderwijssoort waarin de leerlingen zich bevinden. In het vmbo-b/k zien de resultaten er niet goed uit. Daar leest twee derde van de leerlingen in het tweede leerjaar nog onder 1F-niveau. Bekijk het peilingsonderzoek.