In dit peilingsonderzoek naar het leergebied mens en maatschappij zijn de prestaties van groep 8-leerlingen in kaart gebracht op negen subdomeinen van aardrijkskunde en geschiedenis, waaronder kennis, onderzoeksvaardigheden, denkvaardigheden, en topografie. In vergelijking met de vorige grootschalige peiling aardrijkskunde en de peiling geschiedenis in 2008 is sprake van een middelgrote tot grote daling in de kennis over aardrijkskunde en geschiedenis. Ook op het gebied van topografie scoren leerlingen lager. De overige subdomeinen waren in 2008 nog niet gemeten, waardoor er geen trend te bepalen is. Wel bleken de opgaven voor aardrijkskundige en geschiedkundige onderzoeksvaardigheden moeilijker voor leerlingen dan de kennisopgaven.
Het onderzoek laat ook zien dat leerlingen weinig interesse hebben in de vakken aardrijkskunde en geschiedenis. Gemiddeld zijn leerlingen weinig uitgesproken over hoe ze aardrijkskunde en geschiedenis beleven. Leerlingen hebben relatief weinig interesse in aardrijkskunde en geschiedenis en over het algemeen vinden ze de vakken relatief makkelijk.
Verder zien we dat het merendeel van de scholen het onderwijs in Mens en maatschappij combineert met burgerschap of andere vakken zoals taal, maar concrete voorbeelden van samenhangend onderwijs ontbreken vaak. Hoewel leerkrachten het belang van het leergebied onderstrepen en zichzelf voldoende bekwaam achten, is er behoefte aan tijd, voorbeelden, ondersteuning en scholing voor een samenhangend en beredeneerd onderwijsaanbod.
Bekijk de resultaten en het rapport Peil.Mens en maatschappij einde basisonderwijs 2022-2023 (gepubliceerd op 15 mei 2025).