Peil.onderwijs is het geheel van periodieke peilingsonderzoeken in het primair onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Het geeft input voor een brede dialoog over de inhoud, kwaliteit en het niveau van het onderwijs in verschillende leergebieden. De Inspectie van het Onderwijs voert de regie over deze peilingen.
Onlangs verschenen
Beeld: © Inspectie van het Onderwijs
Verschenen op 4 december 2025
Peil.Mondelinge taalvaardigheid einde basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs 2023-2024
Dit peilingsonderzoek laat zien hoe vaardig leerlingen zijn in spreken, luisteren en gesprekken voeren aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs. Ook geeft dit onderzoek onder andere zicht op het onderwijs dat op het gebied van mondelinge taalvaardigheid wordt gegeven. Bekijk het peilingsonderzoek.
Beeld: © Inspectie van het Onderwijs
Verschenen op 20 november
Peil.Schrijfvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet onderwijs 2023-2024
Het onderzoek Peil.Schrijfvaardigheid einde leerjaar 2 voortgezet onderwijs 2023-2024 geeft zicht op de schrijfvaardigheid van leerlingen aan het eind van het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs (vo). Het onderzoek brengt ook het schrijfonderwijs op de vo-scholen in kaart en de houding van leerlingen tegenover schrijven. Dit is het eerste peilingsonderzoek schrijfvaardigheid in het vo. Vergelijkingen met eerdere vo-peilingen zijn dus nog niet mogelijk. Bekijk het peilingsonderzoek.
Beeld: © Inspectie van het Onderwijs
Verschenen op 15 mei 2025
Peil.Mens en maatschappij einde basisonderwijs 2022-2023
Met dit peilingsonderzoek brachten we onder andere in beeld hoe leerlingen in groep 8 presteren op het leergebied mens en maatschappij. Hierbij staan de vakgebieden geschiedenis en aardrijkskunde centraal. De leerlingprestaties op de subdomeinen aardrijkskundekennis, geschiedeniskennis en topografie worden vergeleken met eerdere peilingsonderzoeken. Het onderzoek laat ook zien hoe scholen het onderwijs voor het leergebied inrichten. Bekijk het peilingsonderzoek.
Nieuws

Mondelinge taalvaardigheid: stel duidelijke doelen en meet prestaties
Mondelinge taalvaardigheid vormt de basis voor taalontwikkeling en onze sociale omgang met elkaar. In het primair en speciaal ...
Lees verder
Schrijven moet belangrijker worden in álle vakken
De meeste leerlingen in het voortgezet onderwijs zitten op het verwachte niveau van schrijfvaardigheid. Toch is er ook een groep ...
Lees verder
Leergebied mens en maatschappij onder druk: daling in kennis en behoefte aan versterking onderwijsaanpak
In het peilingsonderzoek van de Inspectie van het Onderwijs naar het leergebied mens en maatschappij, uitgevoerd in het ...
Lees verder
