Contact met ons opnemen? Kies een onderwerp:
Wilt u een melding doen bij ons? Dan kunt u dat via ons contactformulier doen. Zo hebben we uw zorg of klacht in uw eigen woorden en hebben we gelijk alle benodigde gegevens. Op het contactformulier kunt u ook aangeven of u anoniem wilt blijven. Wilt u uw melding liever eerst bespreken? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met Klantcontact van de inspectie.
- Maak een melding via het contactformulier
- Telefoon Klantcontact: 088-669 60 60 (iedere werkdag van 9.00 tot 16.30 uur bereikbaar)
Wat doen wij met een melding?
Meldingen zijn belangrijk voor ons toezicht op het onderwijs en de naleving van wet- en regelgeving. Ze helpen ons om beter zicht te krijgen op een school en het onderwijs als geheel. Wat we precies doen hangt af van de situatie en de aard van de melding. Het kan zijn dat we navraag doen bij het bestuur. Het bestuur is namelijk verantwoordelijk voor wat er op de school gebeurt. Soms is het nodig dat we het bestuur vragen om maatregelen te nemen en houden we dit extra in de gaten. Als dat niet voldoende is, kunnen we zelf een onderzoek instellen of een al gepland onderzoek vervroegen. Alle meldingen voegen we toe aan het dossier van de school. Zo blijven ze bewaard en kunnen we er gebruik van maken in vervolgonderzoeken. Melden heeft dus altijd zin.
We nemen iedere melding serieus en mee in ons toezicht. Dat is iets anders dan het behandelen van een klacht. Het is aan scholen en besturen of een klachtencommissie om klachten in behandeling te nemen. Daarvoor geldt een klachtenprocedure. De inspectie heeft daar geen rol in. We kunnen u wel verder helpen. Zo informeren we u over de mogelijkheden om uw klacht op te lossen, beantwoorden we uw vragen en helpen we u met praktische tips. Op onze pagina Klachten over scholen en onderwijsinstellingen staat de klachtenprocedure per onderwijssector en leest u waar u terecht kunt voor advies.
Jouw veilige school
Meer weten over veiligheid op school? Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft de website jouwveiligeschool.nl gelanceerd met informatie voor ouders en leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. U vindt hier onder andere het overzicht van organisaties die iets zouden kunnen betekenen.
Vertrouwensinspecteurs
Gaat uw zorg of klacht over de veiligheid op school, bijvoorbeeld (digitaal) pesten, discriminatie, fysiek geweld of seksuele intimidatie? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met een van onze vertrouwensinspecteurs. Ga voor meer informatie naar onze pagina Vertrouwensinspecteurs.
School moet een veilige plek zijn. Toch kan er iets gebeuren waardoor uw kind zich niet (meer) veilig voelt. En dat kan ook voor uzelf gelden. Dan is het goed om te weten wat u kunt doen en bij wie u terecht kunt. De stappen voor ouders en kinderen staan op de website jouwveiligeschool.nl van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Deze website biedt een wegwijzer voor leerlingen, ouders en onderwijspersoneel in het primair en voortgezet onderwijs en helpt hen op weg door alles op een rijtje te zetten en te verwijzen naar organisaties die iets zouden kunnen betekenen.
Let op: wanneer er sprake is van seksueel misbruik, seksuele intimidatie of mishandeling in de kinderopvang, het voor bestuurders verplicht is om contact op te nemen met de vertrouwensinspecteurs (zie hieronder).
Neem contact op met de onderwijsinspectie
Gaat uw melding bijvoorbeeld over een niet oplettende pleinwacht, een openstaand schoolhek of de ventilatie in een klaslokaal? Dan kunt u contact opnemen met Klantcontact.
- Telefoon Klantcontact: 088-669 60 60 (iedere werkdag van 9.00 tot 16.30 uur bereikbaar)
- Mail Klantcontact: contactformulier
Als uw zorg of klacht gaat over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, psychisch of fysiek geweld (waaronder pesten), discriminatie of radicalisering op school dan kunt u telefonisch contact opnemen met een van onze vertrouwensinspecteurs. Zij zijn gespecialiseerd in dit soort meldingen. Ga voor meer informatie naar onze pagina Vertrouwensinspecteurs.
- Telefoon vertrouwensinspecteurs: 0900-111 3 111 (€0,028 cent per minuut, met een starttarief van €0,095 cent)
Iedere werkdag van 8.00 tot 17.00 uur bereikbaar
Contactmogelijkheid Caribisch Nederland
Wilt u vanuit Caribisch Nederland een vertrouwensinspecteur spreken over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, psychisch of fysiek geweld (waaronder pesten), discriminatie of radicalisering op school? Dan kunt u vragen of deze u belt. Op de pagina Vertrouwensinspecteurs in Caribisch Nederland vindt u onder het kopje 'Hoe kunt u de vertrouwensinspecteur bereiken' het speciale terugbelformulier.
Let op: dit is alleen bedoeld voor terugbelverzoeken voor de vertrouwensinspecteur vanuit Caribisch Nederland. Andere verzoeken nemen we niet in behandeling.
Zorgplicht voor sociale veiligheid op scholen
Van scholen wordt verwacht dat zij een beleid voeren dat gericht is op de veiligheid van leerlingen en dat ze de veiligheidsbeleving van leerlingen jaarlijks monitoren. Lees meer op onze pagina Zorgplicht voor sociale veiligheid op scholen.
Sinds de invoering van passend onderwijs is de school het eerste aanspreekpunt voor ouders om een passende plek voor hun kind te vinden. De school moet ouders kunnen informeren over de mogelijkheden voor passend onderwijs en extra ondersteuning op de school en in de regio. Daarnaast werken scholen en schoolbesturen samen in een samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband stelt een ondersteuningsplan op waarin het aangeeft hoe passend onderwijs in de regio wordt vormgegeven.
Als het samenwerkingsverband geen passende plek voor de leerling heeft, dan kan het schoolbestuur het samenwerkingsverband daarop aanspreken. Ondertussen moet de school deze leerling van onderwijs en begeleiding blijven voorzien tot er een passende plek beschikbaar is.
Voor meer informatie kunt u terecht op de webpagina van Rijksoverheid over passend onderwijs en op onze webpagina over het toezicht op samenwerkingsverbanden.
Geen passend onderwijs voor mijn kind, wat nu?
Onderwijsconsulenten
Als school en ouders er niet samen uitkomen in de zoektocht naar passend onderwijs, dan kan een onderwijsconsulent mogelijk bemiddelen, adviseren of begeleiden. Onderwijsconsulenten zijn telefonisch te bereiken op (070) 312 28 87.
Klachtenprocedure
Als u er met hulp van een onderwijsconsulent niet uitkomt dan kan de klachtenprocedure van de school of het bestuur worden doorlopen. Lees daar meer over op de pagina Klachten over scholen en onderwijsinstellingen
Geschillencommissie Passend Onderwijs
Heeft u via alle gangbare wegen geprobeerd een passende onderwijsplek voor uw kind te vinden, maar helaas zonder resultaat? Bekijk dan of het zinvol is voor u om de Geschillencommissie Passend Onderwijs in te schakelen.
Maak een melding bij de inspectie
Blijft het probleem bestaan, wordt uw klacht niet serieus genomen of is de voorgestelde oplossing in uw ogen onvoldoende? Dan kunt u dit bij ons melden via ons contactformulier. Hierbij benadrukken wij dat de inspectie geen individuele klachten in behandeling neemt, maar toezicht houdt op de naleving van wet- en regelgeving. Wilt u uw melding liever eerst bespreken? Dan kunt u telefonisch contact opnemen met Klantcontact van de inspectie.
- Maak een melding via het contactformulier
- Telefoon Klantcontact: 088-669 60 60 (iedere werkdag van 9.00 tot 16.30 uur bereikbaar)
Inspectierapporten
Wilt u een inspectierapport over de kwaliteit van een school of bestuur bekijken? Dat kan via de website Toezichtresultaten.
Informatie over ons toezicht
Heeft u een vraag over de werkwijze van de inspectie? Of heeft u een andere vraag met betrekking tot ons toezicht, bijvoorbeeld over schoolbezoeken, oordelen of sancties? Kijkt u dan eerst op onze pagina over toezicht. Kunt u het antwoord niet vinden? Neem dan contact met ons op.
- Mail: contactformulier
- Telefoon Klantcontact: 088-669 60 60 (iedere werkdag van 9.00 tot 16.30 uur bereikbaar)
Een inspecteur als spreker of gastdocent
Onze (vertrouwens)inspecteurs vertellen regelmatig over het werk van de inspectie tijdens allerlei bijeenkomsten. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om gastcolleges of workshops voor leraren of schoolleiders in opleiding. Ook leveren we bijdragen (presentatie, workshop, paneldiscussie) aan conferenties of andere bijeenkomsten. Een inspecteur als spreker of gastdocent op uw bijeenkomst? Lees hierover meer op de pagina Een inspecteur als spreker of gastdocent.
Het Internet Schooldossier (ISD) is toegankelijk voor scholen, schoolbesturen en gemeenten.
Om te kunnen inloggen in het ISD heeft u een account en wachtwoord nodig. Heeft u een vraag over uw ISD-account, bijvoorbeeld omdat u niet kunt inloggen of een nieuw account nodig heeft? Neem dan contact op met de ISD-beheerder van uw organisatie. Dit is uw eerste aanspreekpunt bij vragen over het ISD.
Heeft uw organisatie geen ISD-beheerder, of heeft u een inhoudelijke vraag over het gebruik van het ISD? Neem dan contact met ons op.
- Mail: contactformulier
- Telefoon Klantcontact: 088-669 60 60 (iedere werkdag van 9.00 tot 16.30 uur bereikbaar)
Voelt u zich niet goed behandeld door ons? Om klachten over de inspectie zo goed mogelijk te kunnen behandelen hebben we een klachtenprocedure ingericht. Lees hierover meer op de pagina Klachten over Inspectie van het Onderwijs.
Journalisten kunnen contact opnemen met een woordvoerder van de inspectie. Ze zijn uitsluitend voor media bereikbaar. Bekijk de contactgegevens van onze woordvoerder.
De Wet open overheid (Woo) regelt het recht op informatie van de overheid. Dit houdt in dat iedereen de openbare informatie van de overheid mag inzien en ook dat informatie van de overheid over het algemeen openbaar is. Alleen in speciale uitzonderingen hoeft de informatie niet openbaar gemaakt te worden.
Wat houdt het Woo-verzoek in?
Met een Woo-verzoek vraagt u aan de overheid om informatie openbaar te maken die in documenten is vastgelegd. Het gaat bijvoorbeeld om papieren documenten zoals brieven, rapporten, memo’s, beleidsdocumenten en e-mailberichten.
Voorwaarden Woo-verzoek
Iedereen kan een Woo-verzoek indienen. In de Woo staat hoe de overheidsdienst uw verzoek moet behandelen. Ook staat er in deze wet welke informatie u kan krijgen en welke informatie niet.
U kunt uw verzoek in elke vorm indienen. Geef bij uw Woo-verzoek de volgende informatie:
- In het Woo-verzoek geeft u zo precies mogelijk aan waarover u informatie vraagt. Het helpt de inspectie als u goed uitlegt wat u wilt weten en over welke periode dit gaat;
- Het verzoek gaat over informatie die in documenten is vastgelegd;
- Het verzoek gaat over informatie waar de Inspectie over beschikt;
Woo-verzoek indienen bij de Inspectie van het Onderwijs
Is de informatie waar u naar op zoek bent nog niet openbaar? Dan kunt u een Woo-verzoek indienen.
- Dien een digitaal verzoek in via het Woo-verzoek formulier
- Dien een schriftelijk verzoek in per post
Postadres
Inspectie van het Onderwijs
Postbus 2730
3500 GS Utrecht
Woo-gerelateerde vragen
Soms is het niet nodig om een Woo-verzoek in te dienen. Bijvoorbeeld als u vragen heeft over documenten die al op rijksoverheid.nl zijn gepubliceerd. In dat geval kunt u contact opnemen met onze Woo-contactpersoon. Via informatieverzoekenwoo@owinsp.nl kunt u uw Woo-gerelateerde vragen stellen. Meer informatie over de Woo vindt u op rijksoverheid.nl.
Bezoekadres hoofdkantoor
St.-Jacobsstraat 200
3511 BT Utrecht
Postadres
Inspectie van het Onderwijs
Postbus 2730
3500 GS Utrecht
Wat te doen bij een klacht, zorg of melding

Het onderwijs in Nederland is meestal goed en veilig.
Maar soms gaat er iets mis.
Bijvoorbeeld als lessen niet goed zijn of vaak niet doorgaan.Wij leggen uit wat je dan kunt doen.
Op school bespreken.
Praat eerst met bijvoorbeeld
een leraar of vertrouwenspersoon van school.
Een gesprek kan vaak al veel oplossen.
Wie de vertrouwenspersoon is?
Dat staat in de schoolgids of op de website van de school.
Een klacht sturen.
Heeft het gesprek niet geholpen?
Stuur dan een klacht naar bijvoorbeeld de school of het bestuur.
Naar de klachtencommissie.
Kom je er samen niet uit, dan kan je naar de klachtencommissie
waar de school of opleiding bij is aangesloten.
De commissie geeft advies over hoe je de situatie kunt oplossen.
Het is belangrijk om jouw situatie ook te melden bij de inspectie.
Meldingen helpen het onderwijs goed en veilig te houden.
Hoe kan ik een melding doen?
Je kunt het contactformulier invullen of ons bellen.
Je krijgt altijd een reactie op jouw melding.
Hebben wij meer informatie nodig?
Dan nemen wij contact met je op.
Wat doen wij met jouw melding?
Elke melding is voor ons belangrijk.
Wij bekijken en beoordelen daarom alle meldingen.
Iedere melding wordt bewaard in ons dossier.
Na de beoordeling hoor je wat wij met jouw melding gaan doen.
Zijn er meerdere meldingen?
Of gaan ze over de veiligheid van leerlingen?
Dan zoeken wij direct uit wat er aan de hand is.
We kunnen jouw melding bespreken met het bestuur.
Is er iets niet goed gegaan?
Dan spreken we af hoe dit opgelost wordt.
Tijdens het gesprek houden wij rekening met jouw privacy.
Daarom noemen wij nooit namen.
Wij kunnen meldingen ook
meenemen wanneer wij andere onderzoeken doen op school.
Wat we hebben onderzocht en de uitkomsten
van het onderzoek zetten wij in een rapport.
In het rapport kan ook staan wat bijvoorbeeld de school moet verbeteren
en wanneer.
Wij controleren dit.
Het rapport kun je vinden op onze website.
Zo zorgen we samen voor beter en veiliger onderwijs.
Advies of meer informatie nodig?
Op onze website bieden we voornamelijk informatie aan over ons toezicht op het onderwijs. Naast onze website zijn er ook andere websites waarop u informatie over het onderwijs kunt vinden. Kijk bij welke organisaties u terecht kunt voor advies en informatie.
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
We delen regelmatig informatie over het toezicht op het onderwijs via:
- Nieuwsberichten
- Nieuwsbrieven (per sector)
- Podcasts
Als u op de hoogte wilt blijven van de laatste ontwikkelingen van een bepaald onderwerp, dan kunt u zich abonneren op RSS-feeds van de Inspectie van het Onderwijs. Zo wordt u automatisch geïnformeerd over het laatste nieuws.