Peil.Mens en maatschappij einde basisonderwijs 2022-2023

Het onderzoek Peil.Mens en maatschappij einde basisonderwijs 2022-2023 brengt het onderwijs in aardrijkskunde en geschiedenis op scholen in kaart. Ook geeft het zicht op de prestaties van leerlingen in groep 8 en hun beleving van het onderwijs in deze vakken. Tot slot is bekeken welke algemene en aan het leergebied gerelateerde kenmerken van leerlingen, leerkrachten en scholen samenhangen met de verschillen in de leerlingprestaties.

Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

In vergelijking met de vorige grootschalige peiling aardrijkskunde en de peiling geschiedenis in 2008 is sprake van een middelgrote tot grote daling in de kennis over aardrijkskunde en geschiedenis. Ook op het gebied van topografie scoren leerlingen lager. De overige subdomeinen waren in 2008 nog niet gemeten, waardoor er geen trend te bepalen is. Wel bleken de opgaven voor aardrijkskundige en geschiedkundige onderzoeksvaardigheden moeilijker voor leerlingen dan de kennisopgaven.

Onderzoeksresultaten

Adviezen van de focusgroep

We bespraken de belangrijkste resultaten van het onderzoek met een groep van experts op het gebied van onderwijsonderzoek, onderwijsbeleid en de onderwijspraktijk. Daarnaast dachten de experts na over hoe de resultaten kunnen bijdragen aan verbeteringen in het onderwijsbeleid en de -praktijk. En welke aspecten nader onderzocht zouden moeten worden. 

U vindt alle bevindingen en adviezen van de experts in deel A van het rapport.

Uitvoering van het onderzoek

Peil.Mens en maatschappij vond plaats in het schooljaar 2022-2023. Het onderzoek is uitgezet door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd door een consortium onder leiding van de Universiteit van Amsterdam en bestond verder uit Cito BV, Stichting Cito, Kohnstamm Instituut en de Universiteit Utrecht.