Elke onderwijsinstelling of zelfstandige school in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs werkt met verschillende digitale systemen en kan risico’s rond cyberveiligheid tegenkomen. Als bestuurder bent u verantwoordelijk voor de continuïteit van het onderwijs en de beveiliging van persoonsgegevens van leerling, studenten en andere betrokkenen.
Meer aandacht voor digitale weerbaarheid en veiligheid bij onderwijsbesturen
Onderwijsbesturen zijn verantwoordelijk voor de digitale weerbaarheid en veiligheid van hun organisatie. Goede digitale weerbaarheid is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het onderwijs door kan gaan. Ook is veilige opslag van onderwijsdata noodzakelijk. Het waarborgt de kwaliteit van het onderwijs en van de diploma’s die onderwijsinstellingen afgeven. In het jaarverslag kunnen besturen laten zien hoe het staat met hun digitale weerbaarheid en veiligheid. En welke uitdagingen zij nog zien. Uit onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat steeds meer besturen zich in hun jaarverslag verantwoorden over digitale veiligheid, maar we zijn er nog niet.
Onderzoek naar digitale weerbaarheid in het onderwijs
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt de digitale weerbaarheid in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. Digitalisering in het onderwijs brengt steeds meer ingewikkelde vraagstukken met zich mee, zoals het beschermen van digitale veiligheid. Door dit onderzoek wil de inspectie beter begrijpen hoe besturen dit aanpakken, en welke hulp of hindernissen zij daarbij ervaren. Naar verwachting publiceren we het onderzoek in de eerste helft van 2026.
Binnen zonder kloppen – Digitale weerbaarheid in het hoger onderwijs
Het onderzoek ‘Binnen zonder kloppen – Digitale weerbaarheid in het hoger onderwijs’ brengt in kaart hoe het hoger onderwijs, in het bijzonder besturen van hoger onderwijsinstellingen, kan handelen om de weerstand tegen digitale dreigingen te vergroten en zo de goede voortgang en kwaliteit van het onderwijs en onderzoek te waarborgen.
Factsheet Binnen zonder kloppen - Cyberveiligheid in het onderwijs
De factsheet Binnen zonder kloppen is een samenvatting van de belangrijkste bevindingen van het rapport ‘Binnen zonder kloppen’, inclusief enkele aanvullingen. Deze samenvatting is gericht op bestuurders uit alle onderwijssectoren. Alle onderwijsinstellingen lopen immers risico op cybergerelateerde incidenten, ongeacht sector en schaalgrootte.
Rondetafelbijeenkomsten cyberveiligheid
Op 11 oktober en 10 november 2022 verzorgde de Inspectie van het Onderwijs rondetafelbijeenkomsten over cyberveiligheid in het onderwijs. Aan de bijeenkomsten werd deelgenomen door zo’n 120 bestuurders, ICT’ers, functionarissen gegevensbescherming, vertegenwoordigers van koepels, het ministerie van OCW en de inspectie. Tijdens de gesprekken deelden de deelnemers hun ervaringen.