Sommige leerlingen en studenten hebben extra ondersteuning nodig om goed te kunnen leren. Bijvoorbeeld leerlingen met een handicap, chronische ziekte of leer- of gedragsproblemen. Basisscholen, middelbare scholen en scholen voor speciaal onderwijs moeten ervoor zorgen dat leerlingen de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Dit is onderdeel van de zorgplicht passend onderwijs. In het mbo is er ook extra ondersteuning mogelijk.
Voor mbo-studenten
Heb je als mbo-student extra ondersteuning nodig? Ga dan naar Rijksoverheid.nl. Daar vind je informatie over extra ondersteuning op het mbo. Krijg je vanuit je opleiding niet de ondersteuning die je nodig hebt? Neem dan contact op met ons via het contactformulier of bel ons op 088-669 60 60 (iedere werkdag van 9.00 tot 16.30 uur bereikbaar).
Voor ouders en verzorgers
Heeft uw kind extra ondersteuning nodig op school? Dan kan de school meedenken over een oplossing. Denk bijvoorbeeld aan extra begeleiding, extra tijd, hulpmiddelen of andere oplossingen die ervoor zorgen dat uw kind onderwijs kan volgen. Leerlingen hebben namelijk recht op passend onderwijs. Wanneer uw kind extra ondersteuning krijgt, heeft de school ook een plan waar deze hulp in beschreven staat. Dit plan noemen we het ontwikkelingsperspectief. Wilt u weten wat mogelijk is op het gebied van passend onderwijs? In de regelhulp Onderwijs en zorg vindt u informatie over passend onderwijs.
Informatie over ondersteuning op school vindt u in de schoolgids of het schoolondersteuningsprofiel van de school. Krijgt uw kind niet voldoende ondersteuning van de school? Of is voor u niet duidelijk welke ondersteuning en extra hulpmiddelen de school biedt? Neem dan contact op met ons via het contactformulier of bel ons op 088-669 60 60 (iedere werkdag van 9.00 tot 16.30 uur bereikbaar).
Voor leerlingen die extra ondersteuning ontvangen op de basisschool, middelbare school of school voor speciaal onderwijs moet de school een ontwikkelingsperspectief (opp) opstellen. De leerlingen hebben hoorrecht. Dat betekent dat zij mee mogen praten over hoe het onderwijs en de ondersteuning er voor hen uitziet. Hoe de school het hoorrecht regelt, mag de school zelf bepalen. Als de leerling hier hulp bij nodig heeft, dan moet de school daarvoor zorgen. Want het hoorrecht geldt voor alle leerlingen met een opp. Dus ook kleuters en leerlingen met een beperking of handicap.
Het hoorrecht gaat op 1 augustus 2025 in. De situatie van de ouders verandert hierdoor niet.
Voor onderwijsprofessionals
Informatie voor onderwijsprofessionals voegen we binnenkort toe aan deze pagina. Informatie over ondersteuning op school vindt u nu onder andere op de volgende pagina's:
Vanaf 1 augustus 2025 geldt de Wet versterking positie ouders en leerlingen in passend onderwijs. Onderdeel hiervan is het hoorrecht voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte: leerlingen met een ontwikkelingsperspectief (opp) hebben het recht om mee te praten over hoe het onderwijs en de ondersteuning voor hen wordt vormgegeven.
Met het hoorrecht, krijgen scholen de verplichting om leerlingen te betrekken bij de inzet en uitvoering van hun ondersteuning. De school moet de leerlingen de mogelijkheid geven om hun mening te geven over hun eigen ontwikkelingsperspectief. Als een leerling hier hulp bij nodig heeft, dan moet de school die hulp bieden, passend bij de leeftijd en mogelijkheden van de leerling. Dit geldt dus ook voor kleuters en leerlingen met een beperking of handicap, zowel in het regulier onderwijs als in het gespecialiseerd onderwijs.
Het hoorrecht is een recht van alle leerlingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs met een ontwikkelingsperspectief (opp). Dat is ook voor de inspectie belangrijk. Daarom neemt de inspectie dit mee in haar toezicht op scholen. In onderzoeken gaan we na:
- of de school leerlingen de gelegenheid geeft om hun mening te geven over de invulling van hun opp. Zowel bij de eerste vaststelling van het opp, als tijdens de jaarlijkse evaluatie ervan en als de inhoud van het opp wordt bijgesteld.
- of de school de leerling hierbij ondersteunt als de leerling dit nodig heeft. De hulp moet aansluiten bij de leeftijd en mogelijkheden van de leerling. Want het hoorrecht geldt ook voor kleuters en leerlingen met een beperking of handicap.
- of de school ook aan de leerling laat weten hoe hun mening is meegenomen bij het vast- of bijstellen van het opp. En ook of dit terug te lezen is in het opp zelf.
Sinds de invoering van passend onderwijs, moeten scholen een schoolondersteuningsprofiel (sop) opstellen. In dit sop staat beschreven welke voorzieningen een school biedt voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit is nu vaak een apart document, maar moet vanaf 1 augustus 2025 in de schoolgids staan. De term ‘schoolondersteuningsprofiel’ is hiermee vervallen en is vervangen door ‘het ondersteuningsaanbod van de school’.
Ook de basisondersteuning moet terug te vinden zijn in de schoolgids
Daarnaast moet ook de basisondersteuning in de schoolgids worden opgenomen. De basisondersteuning is de ondersteuning die op alle vestigingen van scholen binnen het samenwerkingsverband aanwezig zijn. Het samenwerkingsverband stelt de basisondersteuning vast en neemt dit op in het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Scholen kunnen de beschrijving van de basisondersteuning uit het ondersteuningsplan overnemen in de schoolgids of verwijzen naar de beschrijving in het ondersteuningsplan. Het moet in alle gevallen voor ouders, leerlingen en andere betrokkenen duidelijk zijn wat er onder de basisondersteuning valt.
Inspraak op het ondersteuningsaanbod
Voordat de schoolgids wordt vastgesteld, moet de school leerlingen in staat stellen hun mening te geven over zowel de basisondersteuningsvoorzieningen als het ondersteuningsaanbod van de school. Ook dit is een plicht van de school en een recht voor alle leerlingen. Hoe de school dit doet is aan de school zelf. En ook hierbij geldt dat de school de leerlingen hierbij zo nodig ondersteunt. De school beschrijft in de schoolgids, op algemene wijze, hoe zij dit heeft gedaan.
Toezicht door de inspectie
De schoolgids is een centraal document met informatie voor ouders en andere belanghebbenden. De schoolgids wordt op verschillende momenten en manieren betrokken bij het toezicht. Juist omdat een doel van de wetswijziging is dat ouders en leerlingen beter geïnformeerd worden over de mogelijkheden voor basis- en extra ondersteuning op een school, nemen we dat mee in ons toezicht. Ook omdat uit eerder onderzoek door de inspectie bleek dat de informatie hierover tekortschoot, gaan wij na of de informatie is opgenomen en of het inhoudelijk voldoet aan de wettelijke eisen. Indien nodig geven scholen hiervoor een herstelopdracht.
