Onderwijsresultatenmodel primair onderwijs
Leerlingen hebben voldoende basisvaardigheden nodig voor een goede aansluiting op het vervolgonderwijs en om later in de maatschappij goed te kunnen functioneren. Bovendien zijn deze basisvaardigheden nodig om kennis te vergaren bij alle andere vakgebieden. Daarom is het belangrijk dat scholen goed zicht hebben op welke resultaten hun leerlingen behalen. Ze kunnen dan tijdig hun onderwijs bijsturen als dat nodig is. Zo zorgen zij er voor dat hun leerlingen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken.
Sinds het schooljaar 2020/2021 kijken wij welke referentieniveaus de leerlingen beheersen voor lezen, taalverzorging en rekenen. Aan de hand daarvan bepalen wij of leerlingen genoeg hebben geleerd. We houden daarbij rekening met de leerlingenpopulatie (de schoolweging). Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent de schoolweging. Zie voor meer informatie over het nieuwe model het document Onderwijsresultatenmodel po (versie januari 2021) en voor meer informatie over de schoolweging de pagina De schoolweging: maat voor de leerlingenpopulatie.
Bekijk voor meer informatie ook het dossier van de PO-Raad over het onderwijsresultatenmodel, waarin u ook een handreiking voor het stellen van ambitieuze schooleigen doelen vindt.
Vraag en antwoord
Antwoorden op veelgestelde vragen vindt u op de pagina Veelgestelde vragen over het onderwijsresultatenmodel primair onderwijs.
Meer informatie?
- Regeling leerresultaten po 2020
- Overgang po naar vo (informatieve website van PO-Raad en VO-raad)
- Toetsbesluit po (website Rijksoverheid)
- Beleidsregel ontheffingsgronden eindtoetsing po (website wetten.overheid)
- Dossier van de PO-Raad over het onderwijsresultatenmodel (SamenSlimmerPO.nl)
- Resultaten taal en rekenen aan het einde van de basisschool (website peil.onderwijs)