Veelgestelde vragen over het onderwijsresultatenmodel primair onderwijs - Onderwijsresultaten in het primair onderwijs
26 vragen en antwoorden over Onderwijsresultaten in het primair onderwijs
Gevolgen coronacrisis
Algemeen
Het onderwijsresultatenmodel
- Hoe ziet het onderwijsresultatenmodel eruit?
- Waarin verschilt het nieuwe onderwijsresultatenmodel van het oude?
- Waarom worden de leerresultaten van drie schooljaren en van de drie referentieniveaus lezen, taalverzorging en rekenen samengenomen?
- In het nieuwe model tellen de resultaten van alle leerlingen mee. Hoe zit dat precies?
- Scholen worden nu veel strenger beoordeeld dan in het verleden, omdat alle leerlingen meetellen? Dit frustreert het passend onderwijs toch?
- Wanneer is de verantwoording door de school aanleiding om de leerresultaten als voldoende te beoordelen, terwijl de signaleringswaarden niet gehaald worden?
- Hoe worden kleine scholen beoordeeld?
- Hoe worden fusiescholen beoordeeld?
- Geldt het onderwijsresultatenmodel ook voor sbo-scholen?
- Hoe stelt u ambitieuze schooleigen doelen vast?
De signaleringswaarden
- Hoe zijn de signaleringswaarden bepaald?
- Welke signaleringswaarde geldt als de schoolweging een rond getal is?
- Bezoekt de inspectie alle scholen die de signaleringswaarden niet halen?
- Als een school leerresultaten behaalt die boven de signaleringswaarden liggen, doet de school het dan naar verwachting?
- Hoe stel je als school doelen voor de leerresultaten? Zijn de signaleringswaarden geschikt om als doel te gebruiken?
Schoolweging
- Waar vind ik de schoolweging?
- Waarom publiceert de inspectie de schoolweging van scholen, deze is toch te vinden op de CBS-site?
- Van sommige scholen is de schoolweging niet beschikbaar, hoe komt dat?
- Kan ik als school zelf de schoolweging berekenen?
- Twee scholen vallen onder hetzelfde BRIN, maar hebben geen eigen schoolweging. Is deze te bepalen?
- Hoe wordt de schoolweging berekend?