Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Nieuwsbrief inspectie: primair onderwijs - 12 maart 2024

In deze nieuwsbrief meer informatie over de beoordeling leerresultaten tot de zomervakantie. Ook wijzen we u nog een keer op de registratieplicht van ontwikkelingsperspectieven in Register Onderwijsdeelnemers. Verder leest u dat u zich nog kunt aanmelden voor een webinar over de basisvaardigheden. En kunt u niet live aanwezig zijn bij het congres De Staat van het Onderwijs? Dan kunt u zich aanmelden voor online deelname.

Schooladvies aanpassen bij hoger toetsadvies

Alle leerlingen uit groep 8 hebben dit jaar voor het eerst de doorstroomtoets gemaakt. Het moment van de schooladvisering en de doorstroomtoets is veranderd om leerlingen meer gelijke kansen te bieden. Het aanmelden op de middelbare school gebeurt nu voor alle leerlingen gelijktijdig. Heeft de leerling na het maken van de doorstroomtoets een hoger toetsadvies dan het schooladvies? Dan moet de basisschool het schooladvies bijstellen. Alleen in het belang van de leerling kan de school besluiten het advies niet of deels te verhogen. De school moet dit dan motiveren. Als het resultaat op de doorstroomtoets lager is dan verwacht, dan mag de basisschool het schooladvies niet wijzigen.

Lees meer

Voorwaarden voor digitaal afstandsonderwijs

Soms kunnen kinderen tijdelijk niet of niet volledig naar school vanwege psychische of lichamelijke klachten. Ook dan heeft een kind recht op onderwijs dat zo goed mogelijk bij het kind past. Daar kan extra hulp bij nodig zijn, bijvoorbeeld digitaal afstandsonderwijs. De inspectie ziet dat verschillende partijen onjuiste informatie verspreiden over de mogelijkheden. In een brochure van december 2023 van het ministerie van OCW leest u onder welke voorwaarden een school digitaal afstandsonderwijs kan geven als onderdeel van een maatwerkoplossing.

Lees meer

Gemiddelde referentieniveaus gepubliceerd

Als inspectie beoordelen we onder andere de leerresultaten van scholen. Hiervoor kijken we naar het percentage leerlingen dat referentieniveaus 1F en 1S/2F heeft behaald voor lezen, taalverzorging en rekenen tijdens de laatste 3 eind- en doorstroomtoetsen. Vanaf dit schooljaar, 2023-2024, publiceren wij elk jaar de door scholen behaalde gemiddelden voor 1F en 1S/2F per schoolwegingscategorie. Dit doen we ook voor lezen, taalverzorging en rekenen. Ook vindt u in de publicatie op onze website grafieken waarin de resultaten van alle basisscholen zijn weergegeven vergeleken met de landelijk gemiddelden. De landelijk gemiddelden zijn een goed hulpmiddel bij het stellen van schooleigen ambitieuze doelen, u vindt ze op onze website.

Extra toelichting beoordeling leerresultaten tot de zomervakantie

Binnenkort ontvangen scholen de resultaten van de doorstroomtoets. Welke gevolgen het moment van afname en de nieuwe normeringswijze hebben op de resultaten weten we nog niet. Daarom beoordelen we de leerresultaten bij onderzoeken op scholen tot de zomervakantie op basis van de resultaten van de eindtoetsen van 2021, 2022 en 2023. Op verzoek van de school kunnen we de resultaten van de doorstroomtoets alsnog betrekken bij de beoordeling. In de nieuwsbrief van december informeerden we u al over deze mogelijkheid. We ontvingen daarna diverse vragen. Daarom lichten we onze werkwijze nader toe.

Beoordeling leerresultaten primair onderwijs schooljaar 2023-2024

Leerlingen met extra ondersteuning? Registreer in het ROD!

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stelt u als school een ontwikkelingsperspectief (opp) op. Het gaat dus om ondersteuning die niet onder de basisondersteuning valt die binnen het samenwerkingsverband is afgesproken. Vervolgens moet de school de opp’s ook registreren in het Register Onderwijsdeelnemers (ROD, voorheen BRON). Maar dat gebeurt niet altijd, merken wij. Terwijl die gegevens cruciaal zijn voor een betrouwbaar landelijk beeld van het aantal leerlingen dat extra ondersteuning krijgt. Daarom is registratie ook verplicht voor scholen in het reguliere basisonderwijs. Overigens hoeft alleen de begin- en einddatum te worden ingevoerd, niet de inhoud. En de einddatum kan zo nodig later worden ingevoerd. U kunt opp’s het hele schooljaar registreren. Nog niet gedaan? Doe het dan alsnog!

Voor 1 juli deadline indienen monitorgegevens sociale veiligheid

Scholen in het funderend onderwijs moeten 1 keer per jaar meten hoe (sociaal) veilig hun leerlingen zich voelen. Veiligheid is immers een belangrijke voorwaarde om goed te kunnen leren. Daarbij moeten ze ervoor zorgen dat de gegevens van deze monitor voor 1 juli bij ons binnen zijn. Scholen leveren de gegevens aan via de aanbieder van het instrument dat ze gebruiken.

Dit jaar hebben we extra gelet op scholen die de monitoringgegevens niet, te laat of op een onjuiste manier hebben aangeleverd. Afgelopen najaar gaven we zo’n 1.100 scholen een herstelopdracht. De meeste van deze scholen leverden toen alsnog de gegevens aan of konden duidelijk maken dat ze dat niet hoefden te doen. Bij enkele po- en vo-scholen hebben we financiële maatregelen moeten aankondigen.

Monitor sociale veiligheid: zorg voor toestemming en lever tijdig aan

Congres De Staat van het Onderwijs 2024: meld u aan voor online deelname

Wilt u snel op de hoogte zijn van de hoofdlijnen uit De Staat van het Onderwijs 2024? En kunt u niet live aanwezig zijn bij het congres op 17 april 2024? Meld u dan aan voor online deelname aan het ochtendprogramma. Op de dag van het congres ontvangt u de link waarmee u de livestream van het ochtendprogramma kunt volgen. U ontvangt dan ook de digitale Staat van het Onderwijs en het online magazine in uw mailbox. In dit magazine vindt u inspirerende praktijkverhalen over de thema’s uit De Staat van het Onderwijs 2024, met daarbij praktische tips en suggesties.

Meld u aan

Webinar over de basisvaardigheden

Binnenkort kunt op onze site de opname zien van de webinar ‘Doelgericht werken aan basisvaardigheden’. Hierin geven we meer duidelijkheid over de standaard Basisvaardigheden en in het bijzonder op burgerschap. Wat hebben we in de onderwijspraktijk gezien? Wat verwachten we van scholen op basis van de wet? Hoe kunt u zich op een onderzoek voorbereiden? Ook spreken we met een school over hun ervaringen.

De webinar zelf is volgeboekt. U kunt zich helaas niet meer inschrijven.

Basisvaardigheden: zorg voor kennisdeling, scholing en ondersteuning

Het onderzoek ‘Sturing op de basisvaardigheden’ leverde een aantal praktische aanbevelingen op van en voor besturen, scholen en opleidingen. Een van de aanbevelingen is om te zorgen voor kennisdeling, scholing en ondersteuning. Dat kan bijvoorbeeld in leernetwerken en expertgroepen. Coördinatie en ondersteuning, bijvoorbeeld door inhoudelijke experts, zijn hierbij belangrijk. Net als financiële middelen. Bekijk alle onderzoeksresultaten en aanbevelingen in het korte rapport op de website.

Sturing op de basisvaardigheden

Overzichten vertrouwensinspecteurs: stijgende lijn dossiers zet door

Ieder jaar publiceren we overzichten van het aantal dossiers van de vertrouwensinspecteurs van de inspectie. De overzichten van schooljaar 2022-2023 en kinderopvang in 2022 publiceerden we in januari 2024. Hoeveel meldingen werden er gedaan? En wat is de aard van de meldingen? We zien dat de stijgende lijn in het aantal dossiers doorzet. Zowel voor het onderwijs als in de kinderopvang. Ook neemt de ernst van het geweld toe. In de nieuwsberichten op de website kunt u lezen om welke categorieën het gaat, hoeveel dossiers er per categorie zijn en hoe deze aantallen zich verhouden tot voorgaande jaren.

Stijgende lijn in het aantal dossiers bij vertrouwensinspecteurs zet door

Ook de NVWA kan uw school bezoeken

Naast de Inspectie van het Onderwijs kan ook de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) scholen en onderwijsinstellingen bezoeken. Deze inspectie houdt onder andere toezicht op het rookverbod, de veiligheid van speeltoestellen en voedselveiligheid in kantines. Bezoeken van de NVWA zijn over het algemeen onaangekondigd.

Toezicht door de NVWA op scholen en onderwijsinstellingen

En verder...

…publiceren wij op vrijdag 15 maart het rapport Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs. Dit rapport laat zien hoe basisscholen werken aan het bevorderen van de digitale geletterdheid van hun leerlingen. En wat leerlingen weten en kunnen op het gebied van digitale geletterdheid.

Colofon

Dit is een uitgave van de Inspectie van het Onderwijs.

Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over het onderwijstoezicht? Neem dan contact op met Klantcontact. Dit kan via het contactformulier of op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur via 088-669 60 60.

Denkt u dat deze nieuwsbrief ook interessant is voor anderen, bijvoorbeeld docenten en teamleiders op uw school? Abonneren op deze nieuwsbrief is mogelijk via onze website.