Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Nieuwsbrief inspectie: middelbaar beroepsonderwijs - 14 juni

In deze nieuwsbrief leest u onder andere over 2 rapporten die we onlangs publiceerden: Sturing op basisvaardigheden en Begroten én realiseren. Ook vragen we uw aandacht voor stagediscriminatie.

Aandacht voor goede stage voor alle studenten

Stages zijn een belangrijk onderdeel van opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs. Dat werd dit voorjaar nog eens benadrukt in het stagepact dat alle partners in en rondom het mbo met elkaar sloten. Voorafgaand aan het nieuwe studiejaar vragen we er graag nog eens extra aandacht voor. Ook omdat eerder bleek dat mbo-studenten last hebben van discriminatie bij het vinden van een stageplaats, of tijdens de stage. Overigens verwachten we in het najaar het stelselonderzoek Stagediscriminatie mbo te publiceren. Daarin brengen we in beeld wat mbo-instellingen doen tegen stagediscriminatie en welke effecten van beleid of aanpak worden ervaren.

Sturing op basisvaardigheden: visie, doelen en zicht op resultaten

Besturen, scholen, instellingen en opleidingen in het po, (v)so, vo en mbo zien de noodzaak om meer aandacht te besteden aan de basisvaardigheden (taal, rekenen en burgerschap) en werken aan het verbeteren hiervan. Hoe ze dat doen, verschilt aanzienlijk binnen en tussen de onderwijssectoren. In alle sectoren zijn verbeteringen in de sturing mogelijk. Dit blijkt uit het onderzoek Sturing op de basisvaardigheden. Hierin zien we onder meer dat besturen, scholen, instellingen en opleidingen nog weinig concrete doelen hebben op het gebied van basisvaardigheden. Terwijl concrete doelen het juist mogelijk maken om na te gaan of de aanpak om de basisvaardigheden te bevorderen, het gewenste effect heeft. Het onderzoek leverde een aantal praktische aanbevelingen op van besturen, scholen, instellingen en opleidingen voor besturen, scholen, instellingen en opleidingen.

Sturing op de basisvaardigheden

Hoe onderwijsbesturen hun (meerjaren)begrotingen weten te realiseren

Hoe lukt het onderwijsbesturen om het binnenkomende geld uit geven aan het onderwijs en het niet onbedoeld over te houden? Door meerjarig te begroten, door actief te sturen op inkomsten en uitgaven, en door de budgethouders, zoals opleidingsmanagers, nauw te betrekken. Dat zien we in een onderzoek dat we uitvoerden onder besturen die hun (meerjaren)begroting weten te realiseren. Veel andere onderwijsbesturen begroten iedere keer overvoorzichtig voor het komende jaar, terwijl ze zich voor de langere termijn toch steeds voornemen het binnenkomende geld uit te gaan geven aan het onderwijs. Zulk kortetermijn-pessimisme is onwenselijk, want geld dat voor onderwijs bestemd is, moet aan onderwijs besteed worden.

Begroten én realiseren

De Staat van het Onderwijs 2023: rapport en online magazine

Op 10 mei verscheen De Staat van het Onderwijs 2023. Bent u benieuwd naar de ontwikkelingen in het mbo? Lees dan het hoofdstuk De Staat van het mbo op onderwijsinspectie.nl.

In het bijbehorende online magazine leest u onder meer over het VISTA college, waar ze taal, rekenen en burgerschap naar een hoger niveau brengen. Lees meer in het online magazine.

Toezicht Sociaal Domein: onderzoek naar én met de praktijk

Problemen in het sociaal domein zijn vaak complex doordat er veel meespeelt. Daarom zijn de samenwerkende inspecties in Toezicht Sociaal Domein (Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, Inspectie Justitie en Veiligheid, Nederlandse Arbeidsinspectie en Inspectie van het Onderwijs) gestart met een nieuwe aanpak: de actieonderzoeken. Hierbij werken we samen met ervaringsdeskundigen, professionals en beleidsmakers aan onderzoek én verbeteringen in de praktijk. De eerste resultaten van de actieonderzoeken staan in de Verantwoording 2021-2022 van Toezicht Sociaal Domein.

Toezicht Sociaal Domein: onderzoek naar én met de praktijk

En verder...

…herinneren we u aan de nieuwsbrief over de versterking van het toezicht.

Op 26 mei kreeg u van ons een nieuwsbrief over de versterking van ons toezicht. We publiceren de standaard Basisvaardigheden (OP0) op onze website zodra dat mogelijk is.


…vragen wij scholen en instellingen contact op te nemen bij ernstige bedreiging of wapenbezit door studenten. 

We vragen scholen en instellingen om de contactinspecteur te benaderen in het geval van ernstige bedreiging of wapenbezit door studenten. Een melding is nuttig omdat we dan vinger aan de pols kunnen houden en een landelijk beeld krijgen van het aantal ernstige incidenten. Daarnaast staat op de website van School & Veiligheid een stappenplan met praktische tips.


…geven we onderwijsinstellingen in de factsheet Binnen zonder kloppen tips om zich voor te bereiden op cybergerelateerde incidenten. 

Het is voor elke onderwijsinstelling, ongeacht sector of schaalgrootte, belangrijk zich voor te bereiden op cybergerelateerde incidenten. Lees de tips en aanbevelingen in de factsheet Binnen zonder kloppen.


…ontving u in april van ons een extra nieuwsbrief over de afschaffing van de waardering Goed en het predicaat Excellente Scholen. 

In de nieuwsbrief kon u onder andere lezen dat de waardering Goed op zowel opleidingsniveau als op instellingsniveau voor het mbo wél opgenomen blijft in het onderzoekskader.

Colofon

Dit is een uitgave van de Inspectie van het Onderwijs.

Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over het onderwijstoezicht? Neem dan contact op met Klantcontact. Dit kan via het contactformulier of op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur via 088-669 60 60.

Denkt u dat deze nieuwsbrief ook interessant is voor anderen, bijvoorbeeld docenten, teamleiders en directeuren binnen uw instelling ? Abonneren op deze nieuwsbrief is mogelijk via onze website.