De staat van het middelbaar beroepsonderwijs
Basisvaardigheden leggen de basis om goed te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Een deel van de studenten behaalt nu wel een mbo-diploma, maar niet het bijbehorende referentieniveau voor Nederlandse taal. Door vakken als taal en rekenen meer beroepsgericht aan te bieden, worden deze mogelijk aantrekkelijker voor studenten.
Ook nu het onderwijs weer volledig fysiek is, hebben studenten nog veel welzijnsproblemen en zijn ze minder gemotiveerd om naar school te komen. Het blijft belangrijk om ervoor te zorgen dat studenten elkaar ontmoeten en zich verbonden voelen met hun opleiding en de instelling, zodat zij hun opleiding succesvol kunnen doorlopen.
Goede lessen hangen samen met de kwaliteit van docenten. De diverse studentpopulatie in het mbo vraagt om specifieke docentvaardigheden. Niet elke docent voelt zich nu goed toegerust om aan alle niveaus les te geven. Afstemming op de doelgroep, en tussen docenten en vakteams onderling, is cruciaal. Ook is het belangrijk om oog te hebben voor beginnende docenten, zodat zij blijven ontwikkelen en niet ten onder gaan aan een te hoge werkdruk en het onderwijs verlaten.
Bekijk ook het digitale magazine bij De Staat van het Onderwijs 2023. Hierin koppelen we de feiten en cijfers uit het rapport aan verhalen en suggesties uit de onderwijspraktijk.
Documenten
-
Deelrapport – De staat van het middelbaar beroepsonderwijs 2023
De staat van het middelbaar beroepsonderwijs bevat trends en ontwikkelingen binnen deze onderwijssector. Dit deelrapport komt uit ...
-
Technisch rapport monitoring middelbaar beroepsonderwijs - De Staat van het Onderwijs 2023
Dit technische rapport is een bijlage met tabellen, die hoort bij hoofdstuk 5 middelbaar beroepsonderwijs. Dit hoofdstuk komt uit ...
-
Technisch rapport cohorten en aansluiting arbeidsmarkt - De Staat van het Onderwijs 2023
Dit technische rapport is de verantwoording van de onderzoeksgegevens, die horen bij een aantal hoofdstukken (hoofdstuk 1, 2, 4, ...