Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Nieuwsbrief inspectie: middelbaar beroepsonderwijs - juni 2022

Per 1 augustus 2022 verandert het toezicht op verschillende onderdelen. Onder andere vanwege het coalitieakkoord en het verloop van de coronacrisis. Meer hierover leest u in deze nieuwsbrief.

Per 1 augustus oordeel Zeer zwak in Wet educatie en beroepsonderwijs

Vanaf 1 augustus 2022 bevat de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) een nieuw artikel: Zeer zwakke opleiding. Hierin is de wettelijke grondslag voor het oordeel Zeer zwak voor bekostigde beroepsopleidingen opgenomen. Eerder kon de inspectie dit oordeel geven als inkleuring van onvoldoende kwaliteit in de zin van de WEB. Door de wetswijziging kan het bevoegd gezag bezwaar en beroep aantekenen tegen het vastgestelde rapport als een opleiding het oordeel Zeer zwak krijgt. Dit rapport geldt dan namelijk als besluit in de zin van de Algemene Wet Bestuursrecht. Eerder was dit pas mogelijk naar aanleiding van een waarschuwingsbesluit van de minister naar aanleiding van het oordeel Zeer zwak. De wetswijziging is verwerkt in het bijgestelde onderzoekskader van de inspectie, dat per 1 augustus 2022 van kracht wordt.

Studiesucces uitgewerkt in Algemene Maatregel van Bestuur

Een opleiding krijgt het oordeel Zeer zwak als de inspectie onder andere de standaard Studiesucces uit het Onderzoekskader als onvoldoende beoordeelt. Het nieuwe wetsartikel Zeer zwakke opleiding vermeldt dat de wijze waarop Studiesucces wordt gemeten en beoordeeld zal worden vastgelegd in een Algemene Maatregel van Bestuur. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft Studiesucces daarom in samenspraak met de inspectie, DUO en de MBO Raad uitgewerkt in een Algemene Maatregel van Bestuur en een ministeriële regeling. Deze treden net als het nieuwe wetsartikel Zeer zwakke opleiding in werking per 1 augustus 2022. De uitwerking geldt voor bekostigde mbo-opleidingen op niveau 2, 3 en 4. Later volgt een uitwerking voor entree-opleidingen, voor niet-bekostigde opleidingen en voor situaties waarin we Studiesucces niet beoordelen.

Jaarlijkse opgave opleidingen overige educatie voortaan naar inspectie

Instellingen die opleidingen overige educatie verzorgen moeten elk jaar een opgave verstrekken van de opleidingen die zij in het lopende studiejaar verzorgen en in het vorige studiejaar hebben verzorgd. Dit staat in de Wet Educatie en Beroepsonderwijs. Met ingang van 2022 verstrekken instellingen deze opgave aan de inspectie in plaats van aan de Dienst Uitvoering Onderwijs. Dit is een gevolg van de wijziging van de Beleidsregel diploma-erkenning opleidingen overige educatie per 1 januari 2022. Instellingen die opleidingen overige educatie verzorgen ontvangen hierover binnenkort een brief van de inspectie.

Lees meer over de jaarlijkse opgave opleidingen overige educatie.
 

Consequenties coalitieakkoord voor het toezicht

In het coalitieakkoord van december 2021 zijn plannen voor het onderwijs neergelegd die het huidig kabinet gaat uitvoeren. Het gaat hierbij onder andere om het verhogen van de onderwijskwaliteit, met name met betrekking tot de basisvaardigheden, het sneller ingrijpen bij achterblijvende kwaliteit en het toezicht op schoolniveau. In de komende maanden informeren de ministers de Tweede Kamer over de consequenties voor het toezicht van zowel het coalitieakkoord als van het advies van de Onderwijsraad over extern toezicht. Eerder stuurden ze al brieven over veiligheid op school en het Masterplan Basisvaardigheden.

We houden u op de hoogte 

Via deze nieuwsbrief en onze website zullen we u informeren over de implementatie van de plannen in de onderzoekskaders en onze werkwijze. 

Lees meer over het coalitieakkoord, het advies van de Onderwijsraad en de Kamerbrieven van de ministers

Onderzoekskaders worden bijgesteld

De onderzoekskaders van de inspectie worden om de paar jaar grondig herzien, voor het laatst per 1 augustus 2021. Hiernaast vindt jaarlijks per augustus een bijstelling plaats. De kaders worden dan aangepast op nieuwe en gewijzigde wet- en regelgeving.
Daarnaast wordt in de komende bijstelling het onderwerp basisvaardigheden op een aantal plaatsen in de kaders voor het funderend onderwijs meer expliciet benoemd. Op onze website kunt u binnenkort lezen wat er komend studiejaar verandert.

Over de onderzoekskaders is overleg gevoerd met het georganiseerde onderwijsveld (de ringen). De minister van Onderwijs stelt de kaders vast, waarna we ze op onze website publiceren met een toelichting. Ook worden de bijgestelde kaders in de Staatscourant gepubliceerd. 

Rapporten instellingsonderzoek voortaan vlotter vastgesteld

Vanaf het nieuwe schooljaar wordt de doorlooptijd van onderzoeksrapporten verkort. Doel: besturen en andere betrokkenen - zoals de schoolleiders, directeuren, ouders - vlotter informeren over de uitkomsten van het instellingsonderzoek. Als het bestuur het conceptrapport heeft ontvangen, kan het bestuur voortaan in de daaropvolgende 2 weken reageren. Vervolgens verwerkt de inspectie deze reactie eveneens binnen 2 weken en we stellen daarmee het rapport definitief vast. Voorlopig maakt de inspectie nog onveranderd het rapport openbaar in de - wettelijk bepaalde - 5e week na de vaststelling. Als inspectie en bestuur dat schriftelijk overeenkomen, kan er overigens ook eerder worden gepubliceerd. Een bestuur moet in ieder geval de kans hebben een zienswijze aan het rapport toe te voegen (als er geen overeenstemming is bereikt over de door het bestuur gewenste wijzigingen van het conceptrapport).
 

Onderwijsresultaten 2020/2021 bekostigde instellingen beschikbaar

De onderwijsresultaten voor bekostigde instellingen over het studiejaar 2020/2021 zijn beschikbaar. (Kwaliteitszorg)medewerkers kunnen de door de inspectie berekende onderwijsresultaten voor hun instelling inzien in het Internet Schooldossier (ISD). Dit geeft instellingen de mogelijkheid om de cijfers te vergelijken met hun eigen berekeningen. Heeft u hier vragen over? Dan kunt u deze stellen via het Loket Onderwijsinspectie onder vermelding van ISD onderwijsresultaten 2022. De publicatie van de onderwijsresultaten van opleidingen vavo en van niet-bekostigde instellingen volgt later.
 

Servicemededelingen nieuwe of verbeterde functionaliteiten ISD

Binnenkort versturen we u via het Internet Schooldossier (ISD) servicemededelingen om u op de hoogte te brengen van nieuwe of verbeterde functionaliteiten. Wilt u weten waar we aan werken? Bekijk het overzicht.
 

Staat van het Onderwijs 2022: “Samen de trend keren kan”

Op 13 april presenteerde de inspectie de Staat van het Onderwijs 2022. De belangrijkste boodschap: de al lang neergaande trend in taal en rekenen moet gekeerd worden, en dat kán ook. Als iedereen zich daar gezamenlijk op focust, stelt de inspectie in het rapport, zou over 2 jaar in elk geval de eerste beweging naar boven zichtbaar moeten zijn. Al zal het langere adem vergen om deze basisvaardigheden weer structureel op peil te brengen. Focus betekent zeker niet dat leerlingen alleen maar les hoeven te krijgen in taal en rekenen, benadrukt de inspectie, maar wel dat het prioriteit krijgt en dat er niet allerlei nieuwe prioriteiten aan scholen en opleidingen worden opgelegd. 

“Meer en structurele ruimte voor professionele ontwikkeling leraren”

Een voorwaarde voor verbetering is volgens de inspectie dat leraren meer en structurele ruimte krijgen voor hun professionele ontwikkeling. Het pleidooi om sterk te investeren in leraren werd overigens soms ten onrechte vertaald in de veronderstelling dat de achterstanden dan ook door de leraren zouden zijn veroorzaakt; dat zetten we hierbij graag recht. 

Onderwijsestafette en conferentie: oplossingen en opbrengsten

Na de presentatie volgde een onderwijsestafette waarin vele onderwijsorganisaties eigen oplossingsrichtingen aandroegen om de basisvaardigheden en kansengelijkheid te verbeteren. De wetenschappelijke reflecties op deze oplossingen en de opbrengsten uit de werkconferentie die op de estafette volgden zijn op de website na te lezen. Besturen, scholen en opleidingen kunnen dit alles benutten als inspiratie voor hun eigen traject om de basisvaardigheden te versterken.
 

Colofon

Dit is een uitgave van de Inspectie van het Onderwijs.

Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over het onderwijstoezicht? Neem dan contact op met Klantcontact. Dit kan via het contactformulier of op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur via 088-669 60 60.

Denkt u dat deze nieuwsbrief ook interessant is voor anderen, bijvoorbeeld docenten, teamleiders en directeuren binnen uw instelling ? Abonneren op deze nieuwsbrief is mogelijk via onze website.