Archief - Eerdere edities van De Staat van het Onderwijs
Op deze pagina vindt u de laatste zeven edities van het rapport De Staat van het Onderwijs. Het volledige archief bevindt zich in de Koninklijke Bibliotheek waar alle onderwijsverslagen die sinds 1817 zijn verschenen, digitaal zijn opgeslagen.
Op 11 april 2018 is De Staat van het Onderwijs 2016/2017 verschenen. Elk jaar maken we met de Staat van het Onderwijs een foto van het onderwijs in Nederland. Die foto levert nog steeds een positief beeld op. Maar op langere termijn zien wij een ander beeld. Zo zijn de afgelopen twintig jaar de gemiddelde resultaten van Nederlandse leerlingen in het funderend onderwijs geleidelijk teruggelopen. Deze en andere ontwikkelingen in het onderwijs heeft de Inspectie van het Onderwijs beschreven in De Staat van het Onderwijs 2018. Dit is het Onderwijsverslag over het schooljaar 2016/2017.
Bekijk de interactieve infographic over de schoolverschillen.

De Staat van het Onderwijs 2015/2016
Alle kinderen hebben het recht om hun talenten maximaal te ontplooien. Wie hun ouders ook zijn en op welke school ze ook terechtkomen.

De Staat van het Onderwijs 2014/2015
Het Nederlandse onderwijs is gevarieerd en van een hoog niveau. En alle leerlingen horen daarvan te kunnen profiteren.

De Staat van het Onderwijs 2013/2014
Leerlingen en studenten in Nederland halen sneller een diploma dan voorheen. Maar het onderwijssysteem lijkt wel minder flexibel te worden en biedt mogelijk minder kansen.

De Staat van het Onderwijs 2012/2013
Nederlandse leerlingen presteren goed en zijn tevreden over hun onderwijs. Ze zijn echter minder gemotiveerd om te leren dan leeftijdsgenoten in het buitenland. Ook leer- en leesplezier blijven achter.

De Staat van het Onderwijs 2011/2012
Er is winst geboekt door een forse terugdringing van het aantal zwakke en zeer zwakke scholen. Maar de onderwijskwaliteit op scholen en opleidingen die niet zwak of zeer zwak zijn, is de afgelopen jaren hetzelfde gebleven.

De Staat van het Onderwijs 2010/2011
Net als voorgaande jaren daalde het aantal zwakke en zeer zwakke scholen en opleidingen. Het opleidingsniveau van de bevolking als geheel stijgt. Er zijn veel goede leraren, maar ook leraren die zichzelf kunnen verbeteren.