Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Nieuwsbrief inspectie: Nederlands onderwijs in het buitenland - september 2023

In deze nieuwsbrief leest u hoe we bepalen of we uw school 4, 5 of 6 jaar na het vorige onderzoek bezoeken. Verder delen we de planning voor de bezoeken in 2024 en vertellen hoe we omgaan met herstelopdrachten.

Inspectiebezoeken in 2024

Wilt u weten of de inspectie in 2024 uw school bezoekt? In de planning ziet u welke scholen de inspectie in dat jaar bezoekt. De inspectieonderzoeken vinden in principe op locatie plaats.

Dagscholen onderzoeken we altijd op locatie. Bij leslocaties voor Nederlandse taal en cultuur (NTC) en scholen voor afstandsonderwijs voeren we soms een online onderzoek op afstand uit. De keuze hiervoor bepalen we mede op basis van de context van de school, zoals de voorgeschiedenis, het leerlingenaantal en de veiligheidssituatie van het land.

Met alle scholen die wij onderzoeken voeren we ongeveer 6 weken van tevoren een online voorbereidingsgesprek. Met deze gesprekken zorgen wij dat de wijze van onderzoeken aansluit op de situatie van de betreffende school. We voeren dit gesprek in eerste instantie met de schoolleider en eventueel met een bestuurslid. Het bestuur en de school bepalen wie aanwezig zijn (we gaan uit van maximaal 2 gesprekspartners). De betreffende scholen ontvangen een aankondigingsmail en een gespreksagenda die ook op onze website te vinden is. Deze gesprekken vragen van u geen extra inhoudelijke voorbereiding en duren maximaal een uur.

Frequentie inspectiebezoek gaat veranderen

Tot nu toe bezoeken we de Nederlandse scholen in het buitenland eens in de 4 jaar. Dit gaat veranderen. Net als in Nederland maken we de frequentie afhankelijk van de specifieke omstandigheden.

Wel bezoeken we alle Nederlandse scholen in het buitenland (ntc, dagscholen en afstandsaanbieders) in ieder geval één keer in de 6 jaar. Ons uitgangspunt daarbij blijft: fysiek als het kan, digitaal als het moet.

3 jaar na het laatste bezoek voeren we online een gesprek met de school. Op basis van dat gesprek besluiten we of we de school 4, 5 of 6 jaar na het laatste onderzoek weer bezoeken. We kijken daarvoor onder andere naar de wisselingen die zich hebben voorgedaan in schoolleiding, team en bestuur, het aantal onvoldoende standaarden (onderdelen van het waarderingskader) en herstelopdrachten bij het laatste onderzoek en de aanwezigheid van bevoegde leraren.

Heeft uw school de waardering Onvoldoende gekregen. Dan bezoeken we uw school eerder (meestal na ongeveer 2 jaar) om te onderzoeken of de school weer aan de basiskwaliteit voldoet.

Herstelopdrachten en voortgangsgesprekken

Tijdens een inspectiebezoek kan een school één of meerdere herstelopdrachten krijgen. Als een standaard onvoldoende is geven we de school altijd een
herstelopdracht. Maar ook als een standaard voldoende is kunnen we voor een deel van de standaard een herstelopdracht geven.

We lichten deze herstelopdracht(en) toe tijdens het eindgesprek en nemen het op in het rapport. Om te monitoren hoe het proces van herstel vordert kunnen we na een tijdje (online) een voortgangsgesprek voeren. Ook dit staat vermeld in het rapport en bespreken we met de school tijdens ons bezoek.

Definitief rapport ook naar Stichting NOB

Na een bezoek sturen wij een conceptrapport aan het bestuur en de school. We vragen het bestuur/de school om hierop te reageren. Nadat we deze reactie hebben ontvangen stellen we het rapport definitief vast. We sturen het definitieve rapport aan het bestuur en de school. Ook de Stichting NOB krijgt het rapport. Enkele weken later plaatsen we het rapport op onze website. 

Herziening Onderzoekskader

Wat zijn de kwaliteitscriteria waar de inspectie naar kijkt? En hoe onderzoeken we dat? Wat verwachten we van besturen en scholen rond kwaliteitszorg en de kwaliteit van het onderwijs? Daarover gaat het onderzoekskader.

Onze onderzoekskaders bestaan uit:

  • een waarderingskader (wat onderzoekt de inspectie?)
  • een werkwijze (hoe onderzoekt de inspectie?)

Vanaf 2019 werken we bij het Nederlands onderwijs in het buitenland met de huidige onderzoekskaders. Deze kaders worden regelmatig herzien. We hadden een herziening gepland in augustus 2023. We stellen dit echter een jaar uit naar augustus 2024 . Hierdoor kunnen we beter aansluiten op de herzieningen die dit jaar zijn aangebracht in de onderzoekskaders voor de scholen in Nederland.

Vertrouwensinspecteurs niet voor Nederlandse scholen in het buitenland

Per abuis leeft het idee dat ouders en medewerkers van Nederlandse scholen in het buitenland terecht kunnen bij de vertrouwensinspecteurs in Nederland. Dit is echter niet het geval. Staan de contactgegevens van de vertrouwensinspecteurs op uw website of in uw schoolgids? Dan vragen we u die daar te verwijderen.

Als u iets wilt melden bij de inspectie over een school dan kunt u uw melding naar ons sturen via het contactformulier. Als u uw melding liever eerst wilt bespreken kunt u ook bellen naar de afdeling Klantcontact van de inspectie, via het nummer: +31 88 669 60 60.

Wilt u behandeling van of bemiddeling bij een (specifieke) klacht over een school, bestuur of een leraar? Dan kunt u daarvoor terecht bij de vertrouwenspersoon of de directie van de school, en niet bij de inspectie. https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijssectoren/nederlands-onderwijs-in-het-buitenland/veelgestelde-vragen.

Daarnaast is de Stichting NOB aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor het algemeen bijzonder onderwijs, onderdeel van het samenwerkingsverband Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs. Hier kan een klacht worden ingediend, wanneer de school en klager niet zelfstandig tot overeenstemming kunnen komen. Alle bij NOB aangesloten scholen kunnen gratis gebruikmaken van de diensten van deze klachtencommissie.

Start u een nieuwe onderwijssoort?

Start u bijvoorbeeld naast een ntc-po een ntc-vo, of gaat u naast dagonderwijs ook ntc-onderwijs aanbieden? Meld dat dan bij de Stichting NOB, dan krijgt u een nieuwe BRIN. Het is verplicht dat elke onderwijssoort een eigen BRIN heeft. Deze kan natuurlijk onder hetzelfde bestuur vallen als de al bestaande school. 

Staat van het Onderwijs

Jaarlijks brengt de Inspectie van het Onderwijs de Staat van het Onderwijs uit. Hierin brengen wij feiten en cijfers bijeen, worden meerjarige ontwikkelingen en resultaten getoond en worden verbanden en oorzaken gesignaleerd. De presentatie vond dit jaar plaats op 10 mei. Op de website van de inspectie kunt u de trends in Nederland bekijken van het hele onderwijsstelsel. Ook vindt u hier de trends voor de voor het buitenland meest relevante sectoren: primair onderwijs en voortgezet onderwijs. Er is een Engelstalige versie van de Staat van het Onderwijs beschikbaar die u eventueel kunt gebruiken voor uw internationale contacten.

Nieuwe medewerker toezicht buitenland

Per 1 september versterkt Gelisha Sproest, medewerker toezicht, ons team Buitenland. Zij is, samen met Tanya Winter, het eerste aanspreekpunt voor de scholen en besturen van de Nederlandse scholen in het buitenland. Gelisha is de opvolger van Dianne Bruins, die van haar welverdiende pensioen gaat genieten. 

v.l.n.r. Tanya Winter, Gelisha Sproest, Annemieke Kiel, Swaantje de Bekker, Lesley de Groot, Karin Plantinga
Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs (v.l.n.r. Tanya Winter, Gelisha Sproest, Annemieke Kiel, Swaantje de Bekker, Lesley de Groot, Karin Plantinga)

Contact met de Inspectie van het Onderwijs (team Buitenland)

Heeft u vragen over het toezicht op Nederlands onderwijs in het buitenland? Stel die via e-mail of telefoon aan Tanya Winter en Gelisha Sproest, medewerkers van team Buitenland. Het team bestaat verder uit de inspecteurs Swaantje de Bekker (coördinator van het team), Karin Plantinga, Annemieke Kiel en Lesley de Groot.

En verder...

Colofon

Dit is een uitgave van de Inspectie van het Onderwijs.

Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over het onderwijstoezicht? Neem dan contact op met Klantcontact. Dit kan via het contactformulier of op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur via +31 88 669 60 60.