Ga direct naar inhoud
Logo Rijksoverheid - Naar de homepage van Inspectie van het Onderwijs Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Inspectie van het Onderwijs
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
  1. Inspectie van het Onderwijs

Vraag en antwoord

242 vragen en antwoorden gevonden

  • Absolute normen

    • Kun je wel spreken van absolute normen als ze zijn gebaseerd op de resultaten van scholen in het verleden?
    • Waarom ligt de norm voor de indicator Examencijfers bij bijvoorbeeld vmbo-kader op 6,23? Een leerling heeft toch al een voldoende bij een 6?

  • Afwijking onderwijstijd

    • Aan welke criteria moet een bewijsstuk voldoen?
    • Hoe oud mag de artsenverklaring/diagnose zijn?
    • Hoe te handelen wanneer iemand het niet eens is met de diagnose?
    • Waar kun je aangeven dat onderwijstijd weer toe- of afneemt?
    • Wanneer wordt een behandelaar ook als behandelend arts beschouwd?

  • Algemeen

    • Beoordelen inspecteurs op dezelfde manier? Hoe wordt dat gewaarborgd?
    • Er vallen veel lesuren uit. Mag dit?
    • Hoe houdt de inspectie toezicht op de sociale veiligheid?
    • Hoe zit het met de financiering (bekostiging) van het onderwijs aan nieuwkomers?
    • In hoeverre moet een basisschool zich verantwoorden over de onderwijstijd?
    • Is voor alle nieuwkomers een ontwikkelingsperspectief nodig?
    • Kunnen wij op vakantie tijdens een normale schoolweek?
    • Moet ik nieuwkomers toelaten op mijn school?
    • Mogen basisscholen leerlingen onder schooltijd therapie laten volgen?
    • Vallen statushouders onder de leerplicht?
    • Waar kan ik terecht met een vraag over het onderwijs aan nieuwkomers?
    • Waarvoor is het onderwijsresultatenmodel bedoeld?
    • Wat betekent de zorgplicht sociale veiligheid?
    • Wat doet de inspectie met informatie uit de monitor sociale veiligheid?
    • Wat is de invloed van het toezicht op de administratieve lasten?
    • Wat is sociale veiligheid?
    • Wat staat er in de wet over de beoordeling van leerresultaten?
    • Wat zijn de grootste verschillen tussen de onderzoekskaders per sector? 
    • Wie informeert de scholen/opleidingen dat er onderzoek plaatsvindt?
    • Zijn basisscholen verplicht om een minimum aantal uren per week aan een vak te besteden?
    • Zijn nieuwkomers leerplichtig?

  • Algemene vragen over het model

    • Heeft het model ook betrekking op het praktijkonderwijs?
    • Kunnen in het Onderwijsresultatenmodel brin-/vestigingsnummers aan elkaar worden gekoppeld als een school hier veranderingen in heeft aangebracht?
    • Moet ik als vo-school zelf gegevens aanleveren voor het Onderwijsresultatenmodel?
    • Waarom komen de resultatenoverzichten pas rond maart van ieder jaar beschikbaar?
    • Wat bedoelt de inspectie met ‘het verhaal achter de cijfers’ bij de beoordeling van de onderwijsresultaten?
    • Wat betekent de discretionaire bevoegdheid van de inspecteur?
    • Wat is de rol van het Onderwijsresultatenmodel in het toezicht?
    • Wat is het verschil tussen het berekend oordeel en het oordeel van de inspecteur? Is het resultatenoverzicht het definitieve oordeel over de onderwijsresultaten?

  • De signaleringswaarden

    • Als een school leerresultaten behaalt die boven de signaleringswaarden liggen, doet de school het dan naar verwachting?
    • Bezoekt de inspectie alle scholen die de signaleringswaarden niet halen?
    • Hoe zijn de signaleringswaarden bepaald?
    • Welke signaleringswaarde geldt als de schoolweging een rond getal is?

  • Graden

    • Wanneer mogen geen Nederlandse graden meer worden verleend?
    • Wat houdt de plicht van een hoger onderwijsinstelling in om studenten voor te lichten over de graad die aan een opleiding is verbonden?
    • Welke graadtoevoegingen bestaan er?
    • Welke graden mogen in Nederland verleend worden?
    • Welke naam mag je gebruiken tijdens de aanvraag voor de graadverlenende bevoegdheid?

  • Het onderwijsresultatenmodel

    • Geldt het onderwijsresultatenmodel ook voor sbo-scholen?
    • Hoe stel je als school doelen voor de leerresultaten?
    • Hoe worden fusiescholen beoordeeld?
    • Hoe worden kleine scholen beoordeeld?
    • Hoe ziet het onderwijsresultatenmodel eruit?
    • In het model tellen de resultaten van alle leerlingen mee. Hoe zit dat precies?
    • Scholen worden nu veel strenger beoordeeld dan in het verleden, omdat alle leerlingen meetellen? Dit frustreert het passend onderwijs toch?
    • Waarom worden de leerresultaten van drie schooljaren en van de drie referentieniveaus lezen, taalverzorging en rekenen samengenomen?
    • Wanneer beoordelen wij de leerresultaten als voldoende, terwijl de signaleringswaarden niet gehaald worden?

  • Indicatoren

    • Als een school een havo/vwo 3 klas heeft, horen deze leerlingen bij havo meegeteld te worden voor de indicator Bovenbouwsucces. Waar tellen deze leerlingen mee als er verder geen havo klassen zijn?
    • Als er voor een schooljaar geen waarde wordt berekend van een indicator, bijvoorbeeld omdat er te weinig leerlingen zijn voor de berekening, telt dit jaar dan wel of niet mee voor het 3-jaarsgemiddelde?
    • De zogenaamde extraneus-leerlingen blijven bij de indicatoren Bovenbouwsucces, Examencijfers, en Verschil SE-CE buiten beschouwing. Echter, er zijn ook leerlingen die bekostigd worden op een school maar onderwijs volgen op een andere school. Worden deze leerlingen voor de drie eerder genoemde indicatoren ook buiten beschouwing gelaten?
    • Een leerling gaat na het behalen van een diploma op vmbo-tl door naar het havo. Hoe telt deze mee in het Bovenbouwsucces?
    • Hoe bepaalt de inspectie in welke vergelijkingsgroep een school zit?
    • Hoe tellen de cijfers van leerlingen die gespreid examen doen mee bij de indicator Examencijfers?
    • Hoe tellen de cijfers van leerlingen die versneld examen doen mee bij de indicator Examencijfers?
    • Hoe tellen leerlingen die een doorlopende leerlijn vmbo-mbo volgen mee bij de berekening van de indicatoren Bovenbouwsucces en Examencijfers?
    • Hoe tellen leerlingen die gaan emigreren mee?
    • Hoe tellen leerlingen die gespreid examen doen mee bij de indicator Bovenbouwsucces?
    • Hoe tellen leerlingen in een havo/vwo-3 klas mee bij de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po?
    • Hoe tellen leerlingen met een dubbel advies mee bij de R1 Onderwijspositie ten opzichte van het advies primair onderwijs?
    • Hoe tellen leerlingen op het vavo mee in het Onderwijsresultatenmodel?
    • Hoe telt een leerling die zich terugtrekt voor het examen mee bij indicator Bovenbouwsucces?
    • Is het mogelijk als school inzage te krijgen in de data die ten grondslag liggen aan de scores bij de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po?
    • Maakt het voor indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po iets uit of het gaat om een categoriale school of niet?
    • Speelt de Eindtoets Basisonderwijs een rol in de beoordeling volgens het Onderwijsresultatenmodel?
    • Waarom blijft de inspectie, ondanks alle kritiek, de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po gebruiken?
    • Waarom gelden de twee indicatoren over de onderbouw voor een vestiging als geheel en niet per onderwijssoort?
    • Waarom is er geen indicator over ‘zittenblijven’ in de bovenbouw voor het Onderwijsresultatenmodel?
    • Waarom telt de inspectie de indicator Verschil tussen schoolexamen en centraal examen niet meer mee bij de beoordeling van de resultaten?
    • Waarom telt zij-instroom niet mee als correctiefactor bij Examencijfers?
    • Wat zijn de gevolgen voor de indicator Onderbouwsnelheid als een leerling in de onderbouw afstroomt naar een lager niveau?
    • Welk advies wordt als uitgangspunt gebruikt voor het berekenen van R1 Onderwijspositie ten opzichte van het advies primair onderwijs?
    • Welke vakken tellen nu precies mee voor de indicator Examencijfers?

  • Leerlingkenmerken

    • Hoe houdt de inspectie rekening met het feit dat ik leerlingen op mijn school veel kansen geef door ze bijvoorbeeld op een hoger niveau te plaatsen dan het advies van de basisschool aangeeft?
    • Hoe weet een school welke leerlingen een kenmerk apcg hebben?
    • Houdt het Onderwijsresultatenmodel rekening met het feit dat ik veel leerlingen heb die extra aandacht vragen?
    • Waarom wordt er bij de ene indicator wel gecorrigeerd voor een bepaald leerlingkenmerk en bij de andere indicator niet?
    • Wanneer telt zij-instroom als zij-instroom bij de indicatoren Onderbouwsnelheid en Bovenbouwsucces? Wat is hierbij de peildatum?
    • Welke periode/datum moet een leerling in een apc-gebied wonen om als zodanig mee te tellen?

  • Maatwerk in onderwijstijd

    • Is maatwerk in onderwijstijd ook bedoeld voor hoogbegaafde leerlingen?
    • Kan een school maatwerk in onderwijstijd aanvragen voor leerlingen die volgend jaar ander onderwijs gaan volgen?
    • Wat is het verschil tussen de categorieën B en D in de beleidsregel afwijking onderwijstijd?

  • Middelbaar beroepsonderwijs

    • Als ik statushouders toelaat en deze vallen uit, daalt mijn rendement. Dat wordt mij door mijn stakeholders kwalijk genomen.
    • Als statushouders geen diploma hebben gehaald in het voortgezet onderwijs, mogen ze dan alleen naar de entreeopleiding?
    • Een mbo-instelling verzorgt beroepsonderwijs. Maar kan een mbo-instelling ook (delen van) inburgeringscursussen verzorgen?
    • Een statushouder gaat een opleiding volgen en heeft voor de BPV een verklaring omtrent gedrag nodig, maar die krijgt hij/zij niet. Wat nu?
    • Het taalniveau uit de inburgering is niet hoog genoeg voor een beroepsopleiding. Wat nu?
    • Hoe bepaal ik het opleidingsniveau van de leerling?
    • Kunnen statushouders extra ondersteuning krijgen?
    • Kunnen statushouders in plaats van het centraal examen Nederlandse taal ook een NT2-examen afleggen?
    • Kunnen statushouders studiefinanciering ontvangen?
    • Mag een leerling die 18 wordt maar geen verblijfsvergunning heeft zijn opleiding afmaken?
    • Mag een mbo-instelling educatiemiddelen inzetten voor taaltrajecten?
    • Mag een mbo-instelling een combinatie aanbieden van opleiding en inburgering?
    • Mag een mbo-instelling een zogenaamde ‘internationale schakelklas’ of ‘eerste opvang anderstaligen’ aanbieden, bijvoorbeeld aan leerlingen in de VO/mbo-leeftijd die behoefte hebben aan VO-onderwijs in een mbo-omgeving?
    • Mag een mbo-instelling iemand die geen verblijfsvergunning heeft inschrijven in de opleiding?
    • Moeten statushouders ook een examen Nederlands afleggen als ze een mbo-diploma willen halen?
    • Mogen asielzoekers BPV-stage lopen?
    • Over welk taalniveau moeten studenten beschikken om tot de opleiding te worden toegelaten?
    • Vluchtelingen vertrekken soms snel naar het buitenland of een andere instelling, neemt mijn percentage vsv'ers dan toe?
    • Wat gebeurt er als ik iemand na een toelatingsonderzoek heb toegelaten tot een hoger niveau (omdat de student niet aan de vooropleidingseisen voldeed) en de student valt uit? Mag deze terug naar de entreeopleiding?
    • Wat kan ik aan aanvullende taaltraining aanbieden?
    • Welk taalniveau Nederlands geldt als minimum om het inburgeringsexamen te halen?

  • Mijn resultaten (in het Internet School Dossier)

    • Ik heb een relatief nieuwe school/afdeling en heb volgend jaar voor het eerst een examenklas. Krijg ik dan al meteen een oordeel over mijn resultaten?
    • In het Resultatenoverzicht wordt voor iedere indicator het aantal leerlingen weergegeven. Welke leerlingen tellen hierin mee?
    • Op het Onderwijsresultatenoverzicht 2024 lopen de resultaten van de indicatoren Onderbouwsnelheid, Bovenbouwsucces en Examencijfers tot en met schooljaar 2022-2023. De resultaten van de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po lopen echter tot en met schooljaar 2023-2024. Waarom is dat zo?

  • Monitoring

    • Hoeveel vragenlijsten en sociogrammen moet ik als basisschoolleraar per jaar invullen over de (sociale) veiligheid en het welbevinden van leerlingen? Is het verplicht ook bij leerlingen vragenlijsten af te nemen?
    • Moeten leerlingen de vragenlijst zelf invullen of kunnen ook leraren dat doen?
    • Waarom is monitoring van sociale veiligheid nodig?
    • Wanneer moeten scholen de monitoringsgegevens aanleveren?
    • Wat moeten scholen doen in het kader van de zorgplicht sociale veiligheid?
    • Wat moeten wij als basisschool vastleggen rond het veiligheidsbeleid?
    • Welke instrumenten mogen scholen gebruiken bij de monitoring van sociale veiligheid?
    • Zijn basisscholen verplicht incidenten, zoals pestincidenten of kleine valpartijen te registreren en te rapporteren aan ouders?

  • Namen

    • Wat zijn de kenbaarheidseisen die gelden voor het voeren van de naam universiteit of hogeschool door een nevenvestiging in Nederland van een buitenlandse universiteit of hogeschool uit de Europese Economische Ruimte (EER)?
    • Welke afkortingen van de naam universiteit en hogeschool mogen worden gebruikt?
    • Welke vertalingen van de naam universiteit en hogeschool mogen worden gebruikt?
    • Zijn er aanvullingen en uitzonderingen op de regel over het terecht gebruik van de naam hogeschool en universiteit?

  • Oordelen

    • Hoe wordt een school zeer zwak?
    • Krijgt het bestuur een eindoordeel en beoordelen we daarmee de bestuurder(s)?

  • Overig

    • Kan ik het rapport van het laatste inspectiebezoek lezen?

  • Primair onderwijs

    • Beoordeelt de inspectie de eindopbrengsten in het primair onderwijs?
    • Hoe beoordeelt de inspectie de kwaliteit van het onderwijs aan nieuwkomers?
    • Hoe ziet het toezicht op nieuwkomersvoorzieningen eruit?
    • Houdt de inspectie toezicht op voorzieningen voor nieuwkomers?
    • In hoeverre verschilt het toezicht van dat op een reguliere basisschool?
    • Waar gaan nieuwkomers naar school?
    • Wanneer bezoekt de inspectie een nieuwe school of voorziening?

  • Schoolweging

    • Al onze locaties zijn geregistreerd in RIO. In het databestand staat ook voor elke locatie een schoolweging per schooljaar. Waarom ontbreekt het driejaarsgemiddelde voor sommige locaties?
    • Het leerlingenaantal waarop de schoolweging van mijn school is gebaseerd, is te hoog/te laag. Hoe komt dit?
    • Hoe berekent CBS de schoolweging?
    • Kan ik als school zelf de schoolweging berekenen?
    • Twee scholen vallen onder dezelfde instellingscode, maar hebben geen eigen schoolweging. Is deze te bepalen?
    • Van sommige scholen is de schoolweging niet beschikbaar, hoe komt dat?
    • Waar kan ik vinden wat in RIO over mijn school geregistreerd staat?
    • Waar vind ik de schoolweging?
    • Waarom ontbreekt het driejaarsgemiddelde van mijn school, terwijl er wel een schoolweging per schooljaar is?
    • Waarom publiceert de inspectie de schoolweging van scholen, deze is toch te vinden op de CBS-site?
    • Waarom wordt vanaf schooljaar 2022-2023 1 februari en niet 1 oktober gehanteerd als peildatum bij het bepalen van de schoolweging?
    • Wordt de spreiding van de schoolweging in de toekomst betrokken bij het beoordelen van de leerresultaten?

  • Studielast

    • Wat is de studielast van de verschillende opleidingen?

  • Terugkoppeling naar scholen/opleidingen

    • Krijgen intersectorale besturen een of twee rapporten naar aanleiding van het inspectieonderzoek?
    • Krijgt de school/opleiding feedback over de onderzochte standaarden?

  • Voortgezet onderwijs

    • Als statushouders geen diploma hebben gehaald in het voortgezet onderwijs, mogen ze dan alleen naar de entreeopleiding?
    • Het taalniveau uit de inburgering is niet hoog genoeg voor een beroepsopleiding. Wat nu?
    • Houdt de inspectie toezicht op voorzieningen voor nieuwkomers?
    • Mag een jongere die illegaal in Nederland verblijft het EOA-onderwijs volgen?
    • Vluchtelingen vertrekken soms snel naar het buitenland of een andere instelling, neemt mijn percentage vsv'ers dan toe?
    • Waar kijkt de inspectie naar bij een onderzoek op een EOA?
    • Welke bevoegdheid is nodig om les te geven op een EOA (eerste opvang anderstaligen)?
    • Welke wettelijke kaders voor het onderwijsaanbod gelden bij een EOA?
    • Worden nieuwkomers meegerekend in het Onderwijsresultatenmodel voortgezet onderwijs?

  • Vragen en antwoorden

    • De uitkomsten in het conceptrapport in het najaar en het definitieve rapport overlappen gedeeltelijk, maar er zijn ook verschillen. Hoe komt dat?
    • Hoe heeft de inspectie haar onderzoek uitgevoerd?
    • Waarom heeft de inspectie deelgenomen aan een aantal besprekingen van de taskforce Problematisch Gedrag en Buitenlandse Financiering?
    • Waarom heeft de inspectie het algemeen bestuur van het Cornelius Haga Lyceum aangesproken op het gedrag van de directeur-bestuurder?

  • Overige

    • Aan welke voorwaarden moet het jaarverslag van een onderwijsinstelling voldoen?
    • Als ik een vmbo-diploma heb, ben ik toch geen voortijdig schoolverlater?
    • Bij wie kan ik terecht met een vraag over een ongewenste situatie op een instelling voor hoger onderwijs?
    • Do you have a complaint (international students)?
    • Enkelvoudig of dubbel schooladvies?
    • Geldt een VOG kinderopvang ook voor primair onderwijs?
    • Hoe dien ik een klacht in over het bindend studieadvies?
    • Hoe dien ik een klacht in over het hoger onderwijs?
    • Hoe gaat de inspectie bij de beoordeling van de onderwijsresultaten om bij initiatieven met een verlengde opleidingsduur?
    • Hoe gaat de inspectie in het toezicht om met basisscholen die meedoen aan het experiment Regelluwe scholen?
    • Hoe gaat de inspectie in het toezicht om met middelbare scholen die meedoen aan het experiment Regelluwe scholen?
    • Hoe gebruikt de inspectie het schooladvies in de bepaling van de onderwijsresultaten?
    • Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven voor mijn bestuur?
    • Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven voor mijn school?
    • Hoe kan ik een ePub downloaden?
    • Hoe kan ik een vrijstelling krijgen voor een vak?
    • Hoe kan ik inloggen in het Internet Schooldossier?
    • Hoe kan men vaststellen of een VOG echt is?
    • Hoe kunnen vavo-opleidingen documenten aanleveren via het Internet Schooldossier?
    • Hoe oud mag een VOG zijn als een medewerker die overlegt?
    • Hoe start de inspectie de beoordeling van de Resultaten (OR1) weer op na de coronacrisis?
    • Hoe te handelen bij ingehuurd personeel?
    • Hoe tellen nieuwkomers mee in het onderwijsresultatenmodel voortgezet onderwijs?
    • Hoe vaak worden VOG's niet afgegeven?
    • Hoe weegt de inspectie examens op een hoger niveau?
    • Hoe weet ik of een opleiding in het hoger onderwijs erkend en kwalitatief goed is?
    • Hoe werkt een aanvraag?
    • Hoe werkt het toezicht op kinderopvang?
    • Hoe wordt mijn organisatie een erkende instelling voor hoger onderwijs?
    • Hoeveel lesuren heb ik in het hoger onderwijs?
    • How can my organisation become a Dutch recognised higher education institution?
    • How can my organisation offer (online) higher education in the Netherlands
    • Ik ben mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord voor het Internet Schooldossier vergeten
    • Ik heb problemen bij mijn aanmelding voor het hoger onderwijs, hoe pak ik dat aan?
    • Ik wil een 21+ toets of colloquium doctum doen, hoe gaat dat in zijn werk?
    • Ik wil een hbo of wo-opleiding volgen, maar voldoe niet aan de toelatingseisen. Wat kan ik doen?
    • Is een leerling van 17 leerplichtig?
    • Is een VOG ook verplicht voor vrijwilligers?
    • Is er een bestand waar mijn school gebruik van kan maken bij het verzamelen van bestendigingsgegevens?
    • Is er nog meer toezichtinformatie bekend naast de rapporten/Toezichtkaart?
    • Kan een bestuur een medewerker verzoeken een nieuwe VOG aan te vragen, ondanks dat er een oude VOG aanwezig is?
    • Kan een VOG meermaals gebruikt worden?
    • Mag een basisschool klassen samenvoegen?
    • Mag een basisschool mijn kind schorsen of verwijderen?
    • Mag een middelbare school klassen samenvoegen?
    • Mag een school een leerling verwijderen?
    • Mag een school een student verwijderen/schorsen?
    • Mag mijn instelling extra kosten verplicht stellen naast collegegeld?
    • Moet een originele VOG overgelegd worden of mag het ook een kopie zijn?
    • Moeten scholen methoden gebruiken in de kleutergroepen?
    • Veelgestelde algemene vragen
    • Veelgestelde vragen over hoger onderwijs
    • Voldoen plaatsingswijzers aan nieuwe wetgeving?
    • Waar kan ik de schoolgids, het schoolplan of andere documenten aanleveren?
    • Waar kan ik terecht met een klacht over kindercentra?
    • Waar kijkt de inspectie naar in de kleutergroepen?
    • Waar kun je terecht met een vraag over examens?
    • Waar staan de wettelijke bepalingen over de verplichte VOG’s in het onderwijs?
    • Waar vind ik de inlogpagina van het Internet Schooldossier?
    • Waar vind ik de inspectierapporten over een hogeschool of universiteit?
    • Waar vind ik de Toezichtkaart en inspectierapporten van een school?
    • Waar vind ik de veelgestelde vragen over het eindexamen voortgezet onderwijs?
    • Waarin verschilt het huidige onderwijsresultatenmodel van het oude?
    • Waarom is het zo belangrijk dat een bestuur controleert of medewerkers een VOG hebben?
    • Waarom publiceert de inspectie de status van een gemeente?
    • Wanneer is bijstelling van het schooladvies mogelijk?
    • Wat gebeurt er bij COVOG?
    • Wat is de rol van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)?
    • Wat is de wettelijke hoogte van het collegegeld op de hogeschool of de universiteit?
    • Wat is een VOG?
    • Wat is het Internet Schooldossier?
    • Wat mag wel en niet in het voortgezet onderwijs?
    • Wat moet er gebeuren als de VOG ontbreekt maar de medewerker verzekert dat hij bij indiensttreding wel een geldige VOG overgelegd heeft?
    • Wat moet er gebeuren als de VOG van een medewerker ontbreekt?
    • Wat moet er gebeuren als iemand alsnog (opnieuw) een VOG moet aanvragen en deze niet krijgt?
    • Welke wettelijke toezichttaken voor kinderopvang heeft een gemeente?
    • Wie bepaalt of een kind overgaat naar groep 3?
    • Wie geeft een VOG af?
    • Wie vraagt de VOG aan?
    • Zijn scholen verplicht om de ontwikkeling van kleuters te volgen door het afnemen van toetsen?

Effectief toezicht voor beter onderwijs

Service

  • Inspectierapporten
  • Vacatures
  • Contact
  • Abonneren
  • Documenten
  • RSS
  • Internet Schooldossier
  • Archief

Over deze site

  • Geef uw mening
  • Copyright
  • Privacy
  • Cookies
  • Sitemap
  • Toegankelijkheid
  • Help
  • Kwetsbaarheid melden

Deze website in andere talen:

  • Nederlands
  • English