Goede uitleg

De tijd die gespendeerd wordt aan duidelijke, gestructureerde en uitdagende uitleg is van belang (Wijze Lessen, bouwsteen 2).

Leerlingen en docenten geven in ons onderzoek concrete voorbeelden van een goede uitleg en het resultaat daarvan:

  • Het is belangrijk dat de uitleg duidelijk en gestructureerd is. Leerlingen geven aan dat het belangrijk is dat de docent ‘to the point’ is en niet teveel uitweidt. Een middel dat voor leerlingen effectief lijkt te zijn om de leerstof te structureren is bijvoorbeeld een powerpoint. Een goede uitleg sluit aan bij wat leerlingen al weten. Leerlingen geven aan dat ze het fijn vinden als ze verder kunnen werken als ze de stof begrijpen en extra uitleg krijgen als dat nodig is.

In de publicatie Wijze Lessen noemen de auteurs het belang van ‘focusdoelen’ om de lesstof te structureren (Wijze Lessen, p. 51). De docent kan met focusdoelen werken door lesdoelen aan te geven, het belang van het onderwerp te benadrukken of aan het einde van de les terug te blikken op de belangrijkste concepten. Leerlingen weten op die manier wat belangrijke lesstof is en wat ze moeten onthouden.

  • Leerlingen geven aan dat het werken met voorbeelden om de stof uit te leggen belangrijk is. Ze vinden het belangrijk dat de leraar de stof aan de hand van voorbeelden op verschillende manieren kan behandelen.

In Wijze Lessen wordt het belang hiervan eveneens gezien: ‘als voorbeelden deel uitmaken van de instructie, is het leereffect groter dan wanneer het leren plaatsvindt louter via het oplossen van oefeningen’ (Wijze Lessen, p. 67). Leerlingen denken actief na over de stof als ze aan de hand van voorbeelden zelf verklaringen geven of verschillende voorbeelden vergelijken.