3. Een impuls aan je leesonderwijs

Deze werkvorm is bedoeld om gezamenlijk kennis op te bouwen over effectieve didactiek rondom begrijpend lezen. Wat zijn de kenmerken van effectief leesonderwijs? 

Deze pagina is ontwikkeld door Jantien Dhont en Joanneke Prenger van SLO in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs.

Voorbereiding

  • Duur werkvorm: 60 minuten
  • Digibord regelen waarop de deelnemers gezamenlijk een video kunnen bekijken
  • Vlak voor de sessie de webinar Een impuls aan je leesonderwijs! (SLO) klaarzetten op het scherm

1. Bekijk gezamenlijk de webinar Een impuls aan je leesonderwijs!

De webinar Een impuls aan je leesonderwijs! is opgenomen naar aanleiding van het beschikbaar stellen van de eerste ronde NPO-gelden en zoomt in op de vraag: Wat willen we met ons leesonderwijs? We willen graag dat leerlingen lezen met plezier en dat ze goede lezers worden. Maar hoe krijgen we daar zicht op en wat moeten we dan doen in onze didactiek?

2. Ga met elkaar in gesprek

Ga na het kijken van de webinar met elkaar in gesprek.

  • In het webinar worden 3 mogelijkheden voor een impuls besproken. Welk van deze 3 onderdelen spreekt jullie het meest aan?
    1. Zorg voor kennis over het onderwerp van de tekst
    2. Zorg voor een rijk aanbod
    3. Zorg dat leerlingen actief met de tekst aan de slag gaan
  • Wat zouden jullie met dit onderdeel willen doen binnen jullie eigen school? Wie en/of wat is daarvoor nodig? Noteer eerst zelf je gedachten. Denk hierbij aan waarom, wat, wie, wanneer, waar, welke en hoe. Wissel daarna uit. 
  • Maak aan het einde van de sessie een concrete afspraak voor het vervolg.