Wilt u behandeling van of een oplossing voor een specifieke klacht over een school of onderwijsinstelling? Dan moet u bij de school of onderwijsinstelling zelf zijn.
Klachtenprocedure van de school
Biedt een gesprek u geen oplossing, dan kunt u ook een klacht indienen volgens de klachtenregeling van de school of onderwijsinstelling. De klachtenregeling vindt u in de schoolgids. Als een instelling niet verplicht is om een schoolgids vast te stellen voor ouders, verzorgers en leerlingen (zoals in het mbo), dan kunt u kijken op de website van de instelling. Er zijn wettelijke regels over klachtenprocedures in het onderwijs. Deze kunnen per onderwijssector verschillen. Meer hierover leest u verderop deze pagina.
In de klachtenprocedure van de school staat onder meer dat u een klacht kunt indienen bij de schoolleiding, het bestuur of bij een klachtencommissie. Heeft de school geen eigen klachtencommissie? Dan moet de school zijn aangesloten bij een regionale of landelijke klachtencommissie.
Gaat de klacht over de directie of een ander personeelslid, dan kunt u zich wenden tot het bevoegd gezag van de school (het schoolbestuur) of het college van bestuur. Het schoolbestuur kan u eventueel informeren hoe u uw klacht kunt indienen.
Een melding maken bij de inspectie
Voor het toezicht van de inspectie zijn meldingen heel belangrijk. Een melding kan voor ons aanleiding zijn om contact op te nemen met het bestuur van de school en kan zelfs leiden tot het doen van onderzoek. We nemen iedere melding serieus, maar dat betekent niet dat wij een rol hebben in de behandeling van uw klacht. Dat is aan scholen en besturen of een klachtencommissie en daar bestaat een klachtenprocedure voor. We kunnen u wel verder helpen. Zo informeren we u over de mogelijkheden om uw klacht op te lossen, beantwoorden we uw vragen en helpen we u met praktische tips.
Uw klacht of probleem kan iets zeggen over de kwaliteit van het onderwijs op een school of onderwijsinstelling waar wij toezicht op houden. Daarom willen wij het graag van u horen als u een klacht over een school of onderwijsinstelling heeft. U kunt ons informeren over uw klacht via het contactformulier. We nemen uw klacht dan mee als melding in ons toezicht.
Voor meldingen en klachten rondom onder meer seksueel misbruik, geweld en veiligheid kunt u terecht bij de vertrouwensinspecteurs van de inspectie, zie verderop deze pagina bij Meldingen en klachten rondom geweld en veiligheid.
Het onderwijs in Nederland is meestal goed en veilig.
Maar soms gaat er iets mis.
Bijvoorbeeld als lessen niet goed zijn of vaak niet doorgaan.Wij leggen uit wat je dan kunt doen.
Op school bespreken.
Praat eerst met bijvoorbeeld
een leraar of vertrouwenspersoon van school.
Een gesprek kan vaak al veel oplossen.
Wie de vertrouwenspersoon is?
Dat staat in de schoolgids of op de website van de school.
Een klacht sturen.
Heeft het gesprek niet geholpen?
Stuur dan een klacht naar bijvoorbeeld de school of het bestuur.
Naar de klachtencommissie.
Kom je er samen niet uit, dan kan je naar de klachtencommissie
waar de school of opleiding bij is aangesloten.
De commissie geeft advies over hoe je de situatie kunt oplossen.
Het is belangrijk om jouw situatie ook te melden bij de inspectie.
Meldingen helpen het onderwijs goed en veilig te houden.
Hoe kan ik een melding doen?
Je kunt het contactformulier invullen of ons bellen.
Je krijgt altijd een reactie op jouw melding.
Hebben wij meer informatie nodig?
Dan nemen wij contact met je op.
Wat doen wij met jouw melding?
Elke melding is voor ons belangrijk.
Wij bekijken en beoordelen daarom alle meldingen.
Iedere melding wordt bewaard in ons dossier.
Na de beoordeling hoor je wat wij met jouw melding gaan doen.
Zijn er meerdere meldingen?
Of gaan ze over de veiligheid van leerlingen?
Dan zoeken wij direct uit wat er aan de hand is.
We kunnen jouw melding bespreken met het bestuur.
Is er iets niet goed gegaan?
Dan spreken we af hoe dit opgelost wordt.
Tijdens het gesprek houden wij rekening met jouw privacy.
Daarom noemen wij nooit namen.
Wij kunnen meldingen ook
meenemen wanneer wij andere onderzoeken doen op school.
Wat we hebben onderzocht en de uitkomsten
van het onderzoek zetten wij in een rapport.
In het rapport kan ook staan wat bijvoorbeeld de school moet verbeteren
en wanneer.
Wij controleren dit.
Het rapport kun je vinden op onze website.
Zo zorgen we samen voor beter en veiliger onderwijs.
Advies over klachten, voor leerlingen, studenten, ouders en leraren
Misschien wilt u eerst meer weten voordat u het gesprek met de school aangaat. Ouders, leerlingen en onderwijspersoneel kunnen advies krijgen bij diverse organisaties.
Ouders kunnen terecht bij:
Leerlingen kunnen op de volgende plekken terecht voor advies:
- Voortgezet onderwijs: Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS)
- Middelbaar beroepsonderwijs: Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB)
- Hoger onderwijs: Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) of Landelijke Studenten Vakbond (LSVb)
- Onderwijspersoneel kan voor een klacht advies vragen bij de onderwijsvakbonden.
Meldingen en klachten rondom geweld en veiligheid
De inspectie heeft een speciale taak voor problemen rondom seksuele intimidatie, seksueel misbruik, psychisch en fysiek geweld, discriminatie en radicalisering op scholen en onderwijsinstellingen en kinderopvang. Ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen, maar ook vertrouwenspersonen en houders in de kinderopvang en gastouderbureaus kunnen de vertrouwensinspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs benaderen voor problemen rondom die onderwerpen. De vertrouwensinspecteur luistert, informeert, en adviseert ook waar nodig. Uw melding wordt geregistreerd in een vertrouwelijk dossier. Zo nodig kan de vertrouwensinspecteur ook adviseren in het traject naar het indienen van een formele klacht of het doen van aangifte.
U leest er meer over op onze pagina over de vertrouwensinspecteur. Als de signalen of klachten over huiselijk geweld of kindermishandeling gaan, zijn docenten verplicht dit te melden. Meer informatie over de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.