Onderwijs: hoe houden wij toezicht?
De Inspectie van het Onderwijs houdt sinds 10 oktober 2010 toezicht op het onderwijs in Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba). Sinds 1 januari 2019 geldt voor alle scholen een nieuwe werkwijze en het waarderingskader van toepassing. De vernieuwde werkwijze is van toepassing op scholen die op of na dat moment basiskwaliteit hebben of bereiken. Op scholen in het primair en voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs die nog geen basiskwaliteit hebben, blijft de inspectie toezicht houden volgens de werkwijze van voor 1 augustus 2017.
Kwaliteitsverbetering op basis van verbeterplannen
De taak van de inspectie is toezicht houden op de onderwijskwaliteit en erop toezien dat de scholen zich aan de wettelijke bepalingen houden. Om dit te kunnen beoordelen, heeft de inspectie kenmerken geformuleerd waaraan de onderwijskwaliteit in Caribisch Nederland minimaal moet voldoen (basiskwaliteit).
Het onderwijs in Caribisch Nederland onderging een aanpassing aan de nieuwe situatie. De eerste jaren, vanaf 10 oktober 2010, lag de nadruk in het toezicht op het monitoren van de kwaliteitsverbetering. De ambities voor de kwaliteitsverbetering waren geformuleerd in de 1e Onderwijsagenda: Samen werken aan kwaliteit. Op basis van de afspraken in die Onderwijsagenda hebben de scholen en instellingen plannen vastgesteld voor de verbeteringen van hun eigen onderwijs. De inspectie volgde het traject van verbetering en beoordeelde jaarlijks de kwaliteit van het onderwijs.
Inhaalprogramma leerachterstanden en structurele verbetering
Tijdens de periode van de 1e Onderwijsagenda werd door alle betrokkenen hard gewerkt aan het wegwerken van achterstanden in leerprestaties. Daarnaast werden stappen gezet voor structurele verbetering van het onderwijs met als doel dat de onderwijskwaliteit in 2016 op alle scholen van een aanvaardbaar niveau zou zijn naar Nederlandse en Caribische maatstaven.
Samenwerken aan de volgende stap
Voor de verdere ontwikkeling van alle scholen zijn er afspraken gemaakt tussen alle betrokkenen in de 2e Onderwijsagenda voor Caribisch Nederland 2017-2020 “Samenwerken aan de volgende stap”. Het doel van de Onderwijsagenda is dat alle leerlingen in Caribisch Nederland in 2020 onderwijs krijgen waarvan de kwaliteit minimaal voldoet aan Europees Nederlandse maatstaven en waarvan de kwaliteit vervolgens ook aantoonbaar blijft verbeteren.
Leerlingen met specifieke onderwijsbehoefte
Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte volgen zoveel mogelijk onderwijs in het reguliere onderwijs. Scholen zetten hiervoor in eerste plaats de deskundigheid van het personeel in: de leraren, de intern begeleiders en de zorgcoördinatoren. Soms zullen scholen extra en/of specialistische deskundigheid nodig hebben, bijvoorbeeld ambulante begeleiding in de klas of behandeling of therapie voor bepaalde leerlingen. Die steun bij de begeleiding van zorgleerlingen kan een expertisecentrum onderwijszorg (EOZ) leveren of organiseren. Op elk eiland is zo’n EOZ waar alle scholen en instellingen gebruik van kunnen maken.
Zorgleerlingen en zorgstudenten kunnen ook (al dan niet tijdelijk) onderwijs krijgen binnen het expertisecentrum. Ze blijven wel ingeschreven op hun school of instelling. De school of instelling blijft dus verantwoordelijk voor het onderwijs aan en de zorg voor de leerling. De inspectie houdt toezicht op de uitvoering van de wettelijke taken en de kwaliteit van de dienstverlening door het expertisecentrum onderwijszorg.
Documenten
-
Onderwijsverbetering in Caribisch Nederland 2014
Het onderwijs op Bonaire, Sint Eustatius en Saba, drie jaar na 10 oktober 2010.
-
De ontwikkeling van het onderwijs in Caribisch Nederland 2014-2016
De Onderwijsagenda voor Caribisch Nederland, opgesteld in 2011 om het onderwijs op Bonaire, Sint Eustatius en Saba te verbeteren, ...