Beoordeling leerresultaten
In het schooljaar 2025-2026 beoordelen we de leerresultaten op basis van eind- en doorstroomtoetsen van 2023, 2024 en 2025. We beoordelen de leerresultaten alleen als we een kwaliteitsonderzoek op een school uitvoeren. We passen dan de schoolweging 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024 toe. Deze komt in oktober online.
We betrekken in schooljaar 2025-2026 de resultaten van de doorstroomtoets van schooljaar 2024-2025.
Signaleringswaarde blijft hetzelfde
We hanteren een signaleringswaarde voor de referentieniveaus 1F en 1S/2F. 1F is voor alle scholen gelijk en de signaleringswaarde voor het niveau 1S/2F verschilt per schoolweging. Deze vormen de basis voor de beoordeling van de standaard Resultaten (OR1) in het onderzoekskader. Het uitgangspunt is dat ieder jaar dezelfde signaleringswaarden gelden. Omdat de doorstroomtoets van 2025 vergelijkbaar is gemaakt met die van 2024, blijft het driejaarsgemiddelde 1S/2F ook ongeveer hetzelfde. Daarom passen we de signaleringswaarde voor 1S/2F in schooljaar 2025-2026 niet aan. Alleen als er grote wijzigingen zijn, doen we aanpassingen in de signaleringswaarde. Dit brengen we aankomend schooljaar weer in beeld op basis van de doorstroomtoets 2026.
| Schoolweging | Signaleringswaarde in % 1F | Signaleringswaarde in % 1S/2F |
| 20-21 | 85 | 68,3 |
| 21-22 | 85 | 65 |
| 22-23 | 85 | 61,9 |
| 23-24 | 85 | 58,9 |
| 24-25 | 85 | 56,2 |
| 25-26 | 85 | 53,8 |
| 26-27 | 85 | 51,8 |
| 27-28 | 85 | 50,1 |
| 28-29 | 85 | 48,6 |
| 29-30 | 85 | 47,1 |
| 30-31 | 85 | 45,5 |
| 31-32 | 85 | 43,5 |
| 32-33 | 85 | 41,2 |
| 33-34 | 85 | 38,7 |
| 34-35 | 85 | 36,3 |
| 35-36 | 85 | 34,3 |
| 36-37 | 85 | 32,8 |
| 37-38 | 85 | 32 |
| 38-39 | 85 | 31,7 |
| 39-40 | 85 | 30,3 |
Hoe bepalen we de signaleringswaarde?
Het uitgangspunt is dat de signaleringswaarden ongewijzigd blijven. We hebben voor signaleringswaarde de volgende werkwijze: circa 10% van de scholen heeft resultaten onder de signaleringswaarde bij elke schoolwegingscategorie. Bij laagste schoolwegingen worden de signaleringswaarden 1S/2F iets hoger, bij de andere worden ze lager.
Hoe beoordelen we de leerresultaten?
Op basis van de volgende beslisregels bepalen we of de leerresultaten Voldoende of Onvoldoende zijn:
- OR1 wordt als standaard als Voldoende gezien wanneer het behaalde percentage referentieniveaus voor beide indicatoren 1F en 1S/2F op of boven de signaleringswaarden ligt.
- De leerresultaten zijn Onvoldoende als het behaalde percentage referentieniveaus voor één of beide indicatoren 1F en 1S/2F onder de signaleringswaarde liggen.
- Daarnaast komt het voor dat we de leerresultaten niet kunnen beoordelen. Bijvoorbeeld wanneer deze niet betrouwbaar zijn.
Tijdens het onderzoek op de school kan de verantwoording van de school er alsnog toe leiden dat de leerresultaten als voldoende worden beoordeeld. Zie voor meer informatie: Wanneer is de verantwoording door de school aanleiding om de leerresultaten als voldoende te beoordelen, terwijl de signaleringswaarden niet gehaald worden? | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl).
Gegevens online
Sinds schooljaar 2023-2024 publiceren we jaarlijks de landelijke gemiddelden over 3 jaar van de behaalde referentieniveaus 1F en 1S/2F van alle reguliere basisscholen. Ook geven we de bijbehorende figuren met de behaalde resultaten van alle scholen weer. Deze informatie kunt u als school of bestuur gebruiken bij het bepalen van schooleigen doelen.
Naast de landelijk gemiddelden publiceren we sinds schooljaar 2024-2025 ook jaarlijks de leerresultaten van alle reguliere basisscholen. Het gaat dan om de percentages behaalde referentieniveaus 1F en 1S/2F in ieder van de laatste 3 schooljaren. Inclusief de behaalde percentages referentieniveaus van de afgelopen 3 jaar samen. Ook ziet u of de resultaten onder of boven de signaleringswaarden liggen.