Wanneer beoordelen wij de leerresultaten als voldoende, terwijl de signaleringswaarden niet gehaald worden?
De signaleringswaarden zijn zo bepaald dat elke school leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften heeft. De schoolwegingen houden rekening met de verschillen in leerlingenpopulatie tussen scholen.
Voldoende oordeel door goede verantwoording
De inspectie kan tot een voldoende oordeel komen, terwijl een school leerresultaten behaalt die onder één of beide signaleringswaarden liggen en onvoldoende lijken. Dit kan voorkomen als de signaleringswaarden niet gehaald worden door een relatief groot aantal van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. En de school op controleerbare manier aantoont dat de leerlingen naar hun mogelijkheden hebben gepresteerd en er redelijkerwijs geen andere conclusie mogelijk is.
Bijzondere leerlingpopulatie?
Tijdens het onderzoek biedt de inspectie de school de gelegenheid zich over de behaalde leerresultaten te verantwoorden. De school kan dan mondeling toelichten dat er sprake is van bijzonderheden in de leerlingenpopulatie. En kan laten zien dat de behaalde leerresultaten wel naar verwachting zijn voor de leerlingenpopulatie.
Voorbeelden van voldoende leerresultaten terwijl signaleringswaarden niet gehaald zijn
- Een school heeft een groot aantal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (denk aan taalontwikkelingsstoornissen, autisme of andere ernstige (gedrags)problematiek). De betreffende leerlingen hebben een ontwikkeling doorgemaakt die past bij hun mogelijkheden en de overige leerlingen behalen leerresultaten die boven de signaleringswaarden liggen.
- De school kan de tegenvallende leerresultaten verklaren doordat een relatief groot aantal leerlingen met een achterstand in de bovenbouw is ingestroomd. De betreffende leerlingen laten sindsdien een duidelijke leergroei zijn, die erop duidt dat zij hun achterstand inhalen. De overige leerlingen behalen leerresultaten die boven de signaleringswaarden liggen.
Wat verwacht de inspectie van de verantwoording?
De school bepaalt zelf de vorm van de verantwoording over de leerresultaten. De inspectie verwacht het volgende daarin terug te zien:
- De verantwoording biedt een gedegen onderbouwing voor het feit dat resultaten volgens de school voldoende zijn. Dat gaat verder dan een toelichting bij de behaalde resultaten en/of een beschrijving van leerlingkenmerken. De school maakt een gedegen analyse en trekt conclusies.
- Het onderwijs is op orde en de kwaliteit van het onderwijs is geen verklaring voor de tegenvallende resultaten.
- Leerlingkenmerken vormen de verklaring voor de tegenvallende resultaten; dit mag niet veroorzaakt zijn door onderwijs dat onvoldoende was afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
Voorbeelden van verantwoordingen:
- De school laat zien welk percentage referentieniveaus 1F en 2F/1S de leerlingen zonder specifieke onderwijsbehoeften hebben behaald op de laatste drie eind/doorstroomtoetsen. Deze resultaten zijn voldoende.
- De school laat zien welk percentage referentieniveaus 1F en 2F/1S de leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften hebben behaald op de laatste drie eind/doorstroomtoetsen. Ook beschrijft de school op hoofdlijnen om welke bijzondere individuele kenmerken het gaat.
- De school toont aan dat de leerlingen met bijzondere individuele kenmerken zich naar verwachtingen hebben ontwikkeld op het gebied van taal en rekenen.