6. Op weg naar een doorlopende leerlijn lezen

Met deze werkvorm krijgt u inzicht in welke factoren een rol spelen in de leesontwikkeling.

Deze pagina is ontwikkeld door Jantien Dhont en Joanneke Prenger van SLO in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs.

Voorbereiding

  • Duur werkvorm: 60 minuten
  • Reserveer 2 lokalen en deel het schoolteam in 2 groepen in: leerkrachten groep 1 en 2 in een groep en leerkrachten groep 3 tot en met 8 in een groep. 
  • Deelnemers vagen om voorafgaand aan de sessie de publicatie De doorgaande leeslijn: De leesontwikkeling van 0-20 (Stichting Lezen) te lezen:
    1. Leerkrachten groep 1-2:  lees hoofdstuk 1 en 2
    2. Leerkrachten groep 3-8: lees hoofdstuk 1 en 3

In de publicatie De doorgaande leeslijn: De leesontwikkeling van 0-20 jaar beschrijft Stichting Lezen wat er op basis van wetenschappelijke inzichten bekend is over de leesontwikkeling van kinderen en jongeren. Welke factoren remmen en welke factoren stimuleren deze ontwikkeling? Deze doorgaande leeslijn is daarmee het fundament voor een effectieve aanpak om kinderen en jongeren te laten uitgroeien tot gemotiveerde, leesvaardige en literair competente volwassenen.

Ga met elkaar in gesprek

Voer het gesprek naar aanleiding van de gelezen hoofdstukken aan de hand van de volgende vragen:

  1. Zijn er factoren die nieuw voor je zijn of waar je nooit eerder bij stil hebt gestaan? Zet ze voor jezelf op een rijtje.
  2. Met welke factoren zou je aan de slag willen gaan? Geef deze factoren een vinkje.
  3. Wissel dit uit met je collega’s en verwerk de factoren gezamenlijk tot een afsprakenlijstje.

Aanvullende bronnen