4. Gluren bij de buren

Met deze werkvorm krijgt u inkijk in de aanpak van verschillende scholen. Hoe hebben de schoolteams de inzichten uit de effectieve leesdidactiek vertaald naar hun praktijk?

Deze pagina is ontwikkeld door Jantien Dhont en Joanneke Prenger van SLO in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs.

Voorbereiding

  • Duur werkvorm: 60 minuten
  • Digibord regelen waarop de deelnemers gezamenlijk een video kunnen bekijken
  • Vlak voor de sessie de online meet up Effectief leesonderwijs: van weten naar doen! (Kennistafel Effectief leesonderwijs) klaarzetten op het scherm. Let op: de presentatie starten bij de minuut 54.14.

De Kennistafel Effectief leesonderwijs is ingesteld door de PO-raad, de VO-raad en het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). De kennistafel heeft 3 meet-ups georganiseerd over effectief begrijpend leesonderwijs in de praktijk: van weten naar doen. Bekijk ook eens hun visiestuk.

1. Bekijk gezamenlijk een praktijkvoorbeeld (video)

Een schoolbibliotheek vol hippe jeugdboeken. Gezellige leeshoekjes in de klassen. Leerlingen die elkaar boeken aanraden. En enthousiaste leerkrachten die zorgen dat alles op school lezen ademt. Dat is CKC Het Stroomdal in Zuidlaren. Het team stopte 5 jaar geleden met zijn methode voor begrijpend lezen, taal en spelling en gooide het leesonderwijs over een heel andere boeg. De leerkrachten wilden ander leesonderwijs. Maar hoe? En waar staan ze nu? In een online meet up vertellen ze welke stappen zij gezet hebben.

2. Ga met elkaar in gesprek

Leerkracht Inge Vermaas van BS Het Stroomdal benoemt dat zowel kinderen als leerkrachten een aantal jaar geleden een hekel hadden aan de lessen begrijpend lezen op hun school. Daar wilde het team uiteraard graag verandering in aanbrengen. Ze vertelt in het webinar dat toen in overleg met de directie een leesspecialist de school is binnengehaald, die het team heeft geleerd wat nou echt effectief leesonderwijs is.   

  • Noteer in groepjes het volgende op post-its:
    1. Wat je aanspreekt (steekwoorden)
    2. Welke elementen je op korte termijn zou kunnen integreren in je onderwijs
    3. Welke onderdelen op de middellange en lange termijn je zou kunnen integreren in je onderwijs
    4. Wie en/of wat je daarvoor nodig hebt

Suggestie: geef eerst steeds individueel antwoord op de vragen op verschillende post-its en verzamel deze op grote vellen, waarop de hoofdvragen geschreven zijn. Ga daarna als team in gesprek en noteer actiepunten.