2. De leesscan: waar staan we als school?

Deze werkvorm is bedoeld om een gezamenlijk beeld te krijgen van waar jullie als team staan met het leesonderwijs op school. Door het invullen van de Leesscan krijgt u zicht op waar u als school staat in het realiseren van een effectieve leesaanpak. De Leesscan bestaat uit verschillende onderdelen: leesbeleid, motiverende leesomgeving, leesbevordering, effectieve leesdidactiek en monitoring en evaluatie.

Deze pagina is ontwikkeld door Jantien Dhont en Joanneke Prenger van SLO in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs.

Voorbereiding

  • Duur werkvorm: 60 minuten
  • Laat de deelnemers (met voorkeur het hele team) voorafgaand aan de sessie de Leesscan (Lezen in het primair onderwijs) invullen

Bespreek de uitkomsten van de Leesscan

  1. Inventariseer aan het begin van de sessie de verschillen en overeenkomsten tussen de ingevulde leesscans. Op welk onderdeel is iedereen het meest trots? Aan welk onderdeel willen de meeste collega’s werken?
  2. De Leesscan eindigt met de pagina ‘Conclusies uit deze Leesscan’. Welke conclusies kunnen jullie trekken?
  3. Kijkend naar jullie conclusies: waar willen jullie concreet aan werken, welke prioriteit(en) willen jullie stellen?

Aanvullende bronnen