Een focusgroep van experts uit de onderwijspraktijk, het onderwijsbeleid en het onderwijsonderzoek gaf na reflectie op de resultaten een aantal aanbevelingen. Deze zijn bedoeld als ideeën om verder over in gesprek te gaan. U vindt alle bevindingen en adviezen van de experts in deel A van het rapport.
De onderwijspraktijk
Het onderwijsbeleid
- “Schrijven moet een prominentere plek in het curriculum krijgen.”
- “Curriculumontwikkelaars en methodemakers moeten de geactualiseerde kerndoelen uitwerken in praktische opdrachten, lessen, ankerteksten en praktijkvoorbeelden.”
- “Maak aankomende docenten al tijdens de lerarenopleidingen bewust van het feit dat kritisch nadenken en schrijfvaardigheid samengaan.”
Vervolgonderzoek
- “Onderzoek waarom leerlingen, en dan vooral in het vmbo-b/k, niet het gewenste schrijfniveau behalen.”
- “Onderzoek de mate waarin docenten Nederlands kenmerken van effectief schrijfonderwijs in de praktijk brengen.”
- “Onderzoek de invloed van AI.”
- “Onderzoek met observaties wat docenten precies doen in de klas.”