Elk jaar bepalen we welke actuele en urgente knelpunten onderzocht worden. Soms gebeurt dat op verzoek van de Tweede Kamer, vaak ook op eigen initiatief. De afgelopen jaren verschenen onder andere rapporten over examencommissies, selectie en toegankelijkheid en lerarenopleidingen. Onze activiteiten en publicaties brengen we samen in dossiers.
Uitgebreide informatie over de dossiers vindt u onder de sector hoger onderwijs.
Hieronder vindt u de afgeronde themaonderzoeken
Afgeronde themaonderzoeken
- Onderzoek Accreditatiestelsel hoger onderwijsRapport12-07-2023
- Verwarring in veelvoud - de juridische organisatie van instellingen voor hoger onderwijsRapport13-06-2023
- Technisch rapport Toekomstplannen examenkandidaten ten tijde van coronaRapport08-06-2023
- Factsheet Toekomstplannen examenkandidaten ten tijde van coronaPublicatie08-06-2023
- Handvatten voor sturen op sociale veiligheid in het hoger onderwijsPublicatie15-05-2023
- Sturen op sociale veiligheid in het hoger kunst- en mode-onderwijsThemarapport12-05-2023
- Technisch rapport – Selectie in het hoger onderwijs: criteria, instrumenten en de borging van kansengelijkheidRapport26-01-2023
- Selectie in het hoger onderwijs: criteria, instrumenten en de borging van kansengelijkheidRapport20-01-2023
- Factsheet Studiesucces van internationale studenten in de wo-bachelorPublicatie13-10-2022
- Factsheet Associate degree-opleidingen 2017-2021Publicatie14-07-2022
- Factsheet Toegankelijkheid en selectieprocedures van wo-masteropleidingenPublicatie05-07-2022
- Onbedoelde zelfselectie: drempels voor een specifieke opleidingThemarapport07-07-2022
- Factsheet Studenten over de klachtenprocedure in het hoger onderwijsThemarapport30-03-2022
- De kwaliteit van het hoger onderwijs ten tijde van COVID-19Themarapport29-03-2022
- Factsheet Sociale veiligheid in het hoger onderwijsPublicatie23-02-2022
- Factsheet ‘Instroom van niet-EER studenten in de wo-bachelor’Publicatie25-10-2021
- Factsheet - Gevolgen van 16 maanden corona voor het hoger onderwijsPublicatie12-10-2021
- Factsheet Binnen zonder kloppen - Cyberveiligheid in het onderwijsPublicatie12-10-2021
- Zij-instroom in het beroep van leraar in het primair onderwijsThemarapport30-09-2021
- Binnen zonder kloppen – Digitale weerbaarheid in het hoger onderwijsThemarapport15-09-2021
- Dialogen over vermogenPublicatie08-07-2021
- Wel of niet naar de hogeschool?Themarapport06-07-2021
- Transparantie helpt studenten en onderwijsPublicatie24-11-2020
- In- en doorstroommonitor hoger onderwijs 2009-2018Themarapport02-06-2020
- Routes naar het leraarschapThemarapport31-03-2020
- Internationalisering en de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor Nederlandse studentenRapport05-12-2019
- Factsheet: gedragscodes taal hoger onderwijsPublicatie31-10-2019
- Maatwerk voor aankomende lerarenRapport17-09-2019
- Themaonderzoek ontwikkeling internationale studentenThemarapport06-09-2019
- Doorstromen van hbo naar woRapport01-04-2019
- Nederlands of niet: gedragscodes en taalbeleid in het hoger onderwijsThemarapport21-12-2018
- Studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijsRapport25-10-2018
- De kwaliteit van het Nederlandse accreditatiestelsel hoger onderwijs 2018Rapport03-07-2018
- Selectie in de wo-master; een tussenrapportageRapport07-03-2018
- De opleidingsaccreditatie in het hoger onderwijs - tussenberichtRapport22-12-2017
- Selectie: meer dan cijfers alleenRapport07-07-2017
- Van verleden naar toekomst: de universitaire lerarenopleidingenRapport29-11-2016
- Beginnende leraren kijken terug. Deel 3: de universitaire lerarenopleidingRapport11-07-2016
- Beginnende leraren kijken terug. Deel 4: eerstegraads lerarenopleiding hboRapport11-07-2016
- De eerstegraads lerarenopleidingen: samenvatting en beschouwingRapport11-07-2016
- De kwaliteit van de toetsing in het hoger onderwijsRapport02-03-2016