We willen naast de resultaten van de peiling ook de praktijk laten zien. We zijn bij twee scholen geweest om te zien hoe zij invulling geven aan Natuur en Techniek.

Hieronder staat een aantal uitspraken van de leerlingen en schoolleiding die in de film te zien zijn. Ter inspiratie voor professionals op beleidsniveau en onderzoekers. Maar vooral ook ter inspiratie voor andere scholen. Voor leerkrachten, interne cultuurcoördinatoren en ouders.
Basisschool Oranje Nassau in Zwammerdam

“We hebben altijd een 7-stappenplan. Dan moeten we eerst onderzoek doen naar wat we gaan maken en hoe we het gaan maken en waarvoor. Dan kunnen we voorwerpen pakken en dan kunnen we daarmee bouwen.”

“We moesten zorgen dat in Bangladesh geen overstromingen meer komen. Wij hebben toen een hele grote muur gebouwd van tape, zodat het waterdicht was. De rest was met bakstenen en klei, zodat het bleef staan. Uiteindelijk is ons land toch nog droog gebleven en ons poppetje ook.”
“We hebben geleerd door veel samen te werken. Dan weet je ook dat daar overstromingen zijn en dan ga je ook zelf nadenken hoe het zo blijft staan en hoe je het droog houdt.”

“Bij deze school vind ik het leuk dat we gewoon zelf veel mogen uitzoeken. Dat je je wel een soort van binnen de lijntjes moet houden, maar dat je wel je eigen weg mag vinden. Aankomende maandag hebben we Techniekweek en dat doen we ook met het stappenplan, die we vandaag hebben gedaan met de overstromingen. Dan krijg je een bepaald onderwerp en dan mag je 2 weken zelf je eigen inbreng geven. Dat vind ik nou echt leuk.”

“Doordat wij alle lessen starten met en probleem, een vraag of een situatie, krijg je dat de kinderen zelf gaan onderzoeken en zelf gaan ontwerpen. Dus je krijgt een hele andere betrokkenheid van de kinderen.”
“Er is een cultuur op school, waardoor leerkrachten zich vrij voelen om dingen uit te proberen, omdat je nog niet alles zeker hoeft te weten. Je krijgt de gelegenheid om dingen te proberen. Als je dingen probeert kun je fouten maken. Dat is alleen maar goed, want van fouten kun je leren.”
Annette Hesseling – directeur Basisschool Oranje Nassau, Zwammerdam
Basisschool De Grondtoon in Veenendaal

“Bij meester Willem doen we leuke proefjes. Daardoor leer je ook samenwerken, want vaak doe je het in tweetallen. Dan leer je van elkaar en dat is best wel interessant.”

“Als je dingen ziet en je gaat het onderzoeken, dan vind je het ook leuker om andere dingen te gaan doen. Want eerst vond ik het helemaal niet leuk om andere dingen te onderzoeken, maar nu ik het heb gedaan vind ik het heel leuk. Je komt telkens meer te weten.”

Beeld: © Inspectie van het Onderwijs
“Natuur en Techniek houdt voor mij in dat kinderen in aanraking komen en nieuwsgierig zijn naar de wereld om hen heen. De levende en niet-levende natuur om hen heen, dus de planten –en dierenwereld. Maar ook bijvoorbeeld het heelal, elektriciteit en natuurverschijnselen, weer, klimaat en voeding. Een heel breed spectrum.”
“Wat ik alle scholen mee zou geven is: ga er gewoon mee beginnen. Met techniek, met wetenschap, met onderzoekend leren. Kijk wat bij jouw school past. Kies wat past bij jouw visie. Wat past bij jouw vorm van onderwijs.”
“Weet je wat heel mooi is, als je kinderen bezig ziet met natuur, techniek, wetenschap en onderzoek. Dan worden ze enthousiast. Dan zijn ze betrokken en dan leren ze zoveel. Wat je als leerkracht misschien niet eens in de gaten hebt of beoogt hebt. Ze zijn met taal bezig. Ze zijn met wiskunde bezig. Ze zijn met samenwerken bezig en ze zijn met het onderwerp zelf bezig. Wat wil je nog meer?”
Stef Baars – Directeur Basisschool De Grondtoon in Veenendaal