Met onderwijs in Natuur en Techniek leren kinderen aan de slag gaan met hun eigen onderzoeksvragen en ontwerpend te leren. Peil.Natuur & Techniek geeft inzicht in het aanbod van basisscholen, de prestaties van leerlingen in groep 8 en de trends ten opzichte van de vorige peilingen in 2008 en 2010. Het biedt tal van aanknopingspunten voor een brede dialoog over de inhoud, kwaliteit en het niveau van het onderwijs in Natuur en techniek.

0:00
0:00
/
0:00

Aanbod basisscholen

Gemiddeld besteden scholen in de groepen 1 tot en met 4 bijna drie kwartier per week aan Natuur en Techniek. In groep vijf tot en met acht is dat bijna een uur. De verschillen in tijdsbesteding tussen scholen zijn echter groot. Ook de invulling van het onderwijs verschilt. Op twee derde van de scholen is het gebruik van een methode leidend voor het onderwijsaanbod. Lees verder over het onderwijsaanbod in Natuur en Techniek.

Prestaties van leerlingen in groep 8

Er zijn grote verschillen in kennis, onderzoeks- en ontwerpvaardigheden tussen hoogvaardige en laagvaardige leerlingen. De verschillen in prestaties lijken vooral samen te hangen met (algemene) leerlingkenmerken en niet of nauwelijks met de aanpak van de school zoals in dit onderzoek gemeten. Lees verder over de prestaties in groep 8.

Trends ten opzichte van 2008 en 2010

Er is een stabiele trend waar te nemen als de prestaties van leerlingen vergeleken worden met eerdere peilingen in 2008 en 2010: de opgaven voor Natuurkunde en techniek en Biologie zijn ongeveer even goed gemaakt als vroeger. De opgaven voor Aardrijkskunde zijn iets minder goed gemaakt. Het aantal opgaven voor Aardrijkskunde is echter te klein voor harde conclusies. Lees verder over trends in Natuur en Techniek.