Het accreditatiestelsel hoger onderwijs
Het toezicht op het accreditatiestelsel hoger onderwijs kent twee soorten onderzoek.
- Een periodiek onderzoek naar het functioneren van het accreditatiestelsel. Dit is voor het eerst begin 2013 uitgevoerd en in 2017/2018 herhaald. De aanpak, de inhoudelijke accenten en de timing van het periodieke onderzoek stemmen we steeds af met andere evaluaties. Deze werkwijze met mogelijkheid tot maatwerk is beschreven in een recent geactualiseerd onderzoekskader 2020. Het onderzoekskader is conform artikel 13, eerste lid van de Wet op het Onderwijstoezicht (WOT) vastgesteld door de Minister van het Onderwijs.
- Tussentijds incidenteel onderzoek naar aanleiding van klachten of signalen, voor zover dit niet de bevoegdheid en werkzaamheden van de NVAO betreft.
De kwaliteitsstandaarden hebben betrekking op de informatievoorziening ten aanzien van het stelsel, onafhankelijkheid van de actoren, betrouwbaarheid, validiteit, zorgvuldigheid, transparantie van de uitkomsten, de stimulerende werking, de kwaliteitsborging van het accreditatiestelsel, de accreditatielasten en de dekking door het stelsel.
Documenten
-
Onderzoekskader accreditatiestelsel hoger onderwijs
Het onderzoekskader beschrijft hoe we toezicht houden op het accreditatiestelsel hoger onderwijs.
-
Openheid binnen kaders: op zoek naar de juiste balans
Het artikel Openheid binnen kaders: op zoek naar de juiste balans verscheen in Thema Hoger Onderwijs editie 2018-4 – Op de eerste ...
-
Hoe instellingen optimaal voordeel kunnen hebben van visitaties
Het tijdschrift Hoger Onderwijs Management publiceerde een artikel over het accreditatiestelsel. In dit artikel wordt beschreven ...
-
De kwaliteit van het Nederlandse accreditatiestelsel hoger onderwijs 2018
Het accreditatiestelsel voor het hoger onderwijs functioneert in grote lijnen adequaat. Tegelijkertijd ziet de inspectie ruimte ...
-
De opleidingsaccreditatie in het hoger onderwijs - tussenbericht
De inspectie doet onderzoek naar het functioneren van het Nederlandse accreditatiestelsel. Dit tussenbericht bevat enkele ...
-
De kwaliteit van het Nederlandse accreditatiestelsel hoger onderwijs 2013
In dit onderzoek zijn de aanpassingen van het Nederlandse accreditatiestelsel hoger onderwijs onderzocht.
-
Accreditatiestelsel hoger onderwijs nieuwe stijl
In dit rapport evalueert de inspectie het vernieuwde accreditatiestelsel van het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen.