Met het programma Evaluatie van het toezicht brengt de inspectie in kaart wat er goed gaat en wat er beter kan in het toezicht.

De uitkomsten van de onderzoeken gebruiken we bij de verdere ontwikkeling van ons toezicht en de bijstelling van onze onderzoekskaders. Ook gebruiken we ze om ons te verantwoorden over onze werkwijze en maatschappelijke meerwaarde.
Voor de onderzoeken vragen we regelmatig besturen, scholen en instellingen om mee te doen. Dit kan ook gebeuren door onderzoekers van externe partijen die op ons verzoek onderzoek doen. We stellen uw deelname zeer op prijs, omdat het helpt het toezicht beter te maken.

Evaluatie van het toezicht bestaat uit twee onderzoekslijnen:

  • Kwaliteit van het toezichtsproces
  • Effecten van het toezicht

Onderzoekslijn Kwaliteit van het toezichtsproces

Bij deze evaluaties brengen we in beeld wat goed gaat in het toezicht en waar verbeteringen mogelijk zijn. Hiervoor nemen we onderdelen van het toezichtsproces onder de loep, zoals de oordelen van inspecteurs. Ook bevragen we alle onderzochte scholen en besturen hoe ze een inspectiebezoek ervaren hebben.

Hieronder vallen de volgende onderzoeken:

Onderzoekslijn Effecten van het toezicht

Het is niet alleen van belang dat het toezicht goed uitgevoerd wordt, maar ook dat het leidt tot beter onderwijs en betere naleving van wet- en regelgeving. Deze onderzoeken worden meestal uitgevoerd door of in samenwerking met externe onderzoeksinstituten. Zo zorgen we voor een objectief oordeel.

Hieronder vallen de volgende onderzoeken:

Beleidstheorie

Binnen het programma Evaluatie van het Toezicht is ook een nieuwe beleidstheorie ontwikkeld. Deze maakt inzichtelijk hoe ons toezicht bijdraagt aan beter onderwijs. We leggen uit wat we verwachten dat toezicht oplevert en hoe die effecten tot stand komen. De theorie is gebaseerd op het Onderzoekskader 2021 en ontwikkeld via documentanalyse, expertsessies, literatuuronderzoek en aanvullend onderzoek. Met de beleidstheorie willen we onze aanpak transparanter maken en de effectiviteit van toezicht beter evalueren en versterken.

Bekijk de beleidstheorie.

Overige onderzoeken

Buiten het programma Evaluatie van het toezicht voeren we nog regelmatig andere onderzoeken uit naar onze eigen werkzaamheden.

  • Reputatieonderzoek
    Met dit onderzoek (voorjaar 2025) willen we de behoeften, verwachtingen en wensen van besturen, scholen, leraren, ouders, leerlingen en studenten ten aanzien van de inspectie in beeld brengen. Ook willen we met dit onderzoek inzicht krijgen in het beeld dat bij deze doelgroepen leeft over de inspectie, hoe zij kijken naar het functioneren van de inspectie en of dat per doelgroep verschilt. Onderzoeksbureau Mare houdt namens de inspectie  interviews en we versturen vragenlijsten.