Toetsen in het basisonderwijs

Wij verwachten van scholen dat ze de ontwikkeling van hun leerlingen goed volgen en evalueren en hier het onderwijs op afstemmen. Want zo zorgen zij er voor dat hun leerlingen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken. Scholen mogen zelf bepalen hoe ze de ontwikkeling van de leerlingen exact in beeld brengen. Dat kan bijvoorbeeld met toetsen, observaties en/of andere middelen. Wel zijn scholen sinds het schooljaar 2014/2015 verplicht om een eindtoets af te nemen en een leerlingvolgsysteem (LVS) te gebruiken.

Eindtoets

De eindtoets laat zien in welke mate leerlingen de referentieniveaus voor Nederlandse taal en rekenen beheersen. Ook geeft de eindtoets een indruk welk type vervolgonderwijs een leerling aankan. Dit noemen we het toetsadvies. De school kan het toetsadvies naast het gegeven schooladvies leggen. Als het toetsadvies hoger is dan het schooladvies, moet de school het schooladvies heroverwegen en eventueel bijstellen.   

De eindtoets is geen examen. Leerlingen kunnen niet slagen of zakken voor de toets. Scholen moeten een door de minister toegelaten eindtoets gebruiken. De Expertgroep Toetsen PO adviseert de minister over de toelating van eindtoetsen.

Leerlingvolgsysteem

Scholen zijn verplicht om de ontwikkeling van leerlingen vanaf groep 3 te volgen met een leerlingvolgsysteem (LVS) voor de Nederlandse taal en rekenen/wiskunde. Het LVS moet zijn goedgekeurd door de Expertgroep Toetsen PO. Het is belangrijk dat scholen toetsen op een goede manier gebruiken, zodat zij daarmee de ontwikkeling van hun leerlingen goed in beeld hebben en het onderwijs gericht kunnen afstemmen op de behoeften van de leerlingen.

Kleuters

Om de ontwikkeling van kleuters te volgen moeten scholen vanaf schooljaar 2021/2022 een genormeerd observatie-instrument, goedgekeurd door de Expertgroep, gebruiken.  Met ingang van (naar verwachting) 1 augustus 2021 mogen zij geen toetsen meer afnemen bij de kleuters.

Toezicht door de inspectie

De inspectie gebruikt de onderwijsresultaten om te waarborgen dat leerlingen voldoende kennis en vaardigheden opdoen. Raadpleeg voor meer informatie over de wijze waarop wij toezicht houden op de onderwijsresultaten de pagina Onderwijsresultaten in het primair onderwijs.

Meer informatie?