Attituden en achtergrondkenmerken

In de peiling is gekeken naar attituden van leerlingen in het bo en sbo ten aanzien van rekenen-wiskunde. Daarnaast was er aandacht voor het vertrouwen van leerkrachten in de eigen didactische vaardigheden, hun houding ten opzichte van de capaciteiten van hun leerlingen, hun vooropleiding, de ervaren werkdruk en de prestatiegerichtheid van het schoolklimaat.

We noemen hier enkele bevindingen op het gebied van attituden en achtergrondkenmerken van leerlingen en leerkrachten. De volledige informatie vindt u vanaf pagina 77 in het rapport.

  • Leerlingen zijn weinig uitgesproken over rekenplezier, maar wel sterk overtuigd van het nut.
  • Leerkrachten schatten hun didactische vaardigheden positief in.
  • Een op de tien leerkrachten volgde een specialisatie voor het vakgebied rekenen-wiskunde tijdens hun lerarenopleiding.
  • Leerkrachten beoordelen de prestatiegerichtheid van het schoolklimaat als laag tot gemiddeld. Bo-leerkrachten zien het schoolklimaat over het algemeen als meer prestatiegericht dan sbo-leerkrachten.
  • Zowel bo- als sbo-leerkrachten ervaren een iets meer dan gemiddelde werkdruk; sbo-leerkrachten nog wat sterker dan bo-leerkrachten.