Prestaties digitale geletterdheid

In dit peilingsonderzoek is digitale geletterdheid gemeten in digitale toetsomgevingen. Dit gebeurde met behulp van tablets. In het peilingsonderzoek lag de nadruk op het domein digitale informatievaardigheden. De inhoudelijke domeinen ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid en computational thinking zijn niet in de volle breedte gemeten, maar in de context van digitale informatievaardigheden. In totaal waren er 80 toetsopgaven om digitale geletterdheid te meten: 32 opgaven voor digitale informatievaardigheden en 16 voor elk van de 3 andere inhoudelijke domeinen. In totaal maakten 2.191 leerlingen de toets over digitale geletterdheid. Als we de vaardigheid van leerlingen uitdrukken in het verwachte percentage beheersing, zien we dat leerlingen gemiddeld 67% van de punten weten te behalen op de toets. De 10% minst vaardige leerlingen weten tot maximaal 43% van het totaal aantal punten te behalen. Voor de 10% meest vaardige leerlingen is dit minstens 82%. Voor digitale geletterdheid zijn er geen prestatiestandaarden waartegen we de prestaties van leerlingen in dit peilingsonderzoek kunnen afzetten. Wel vormen de prestaties in dit eerste peilingsonderzoek een nulmeting waar de resultaten uit latere peilingsonderzoeken mee vergeleken kunnen worden.

Beheersing inhoudelijke domeinen van digitale geletterdheid verschilt per niveaugroep 

Leerlingen die laag digitaal geletterd zijn, scoren, in vergelijking met leerlingen die gemiddeld of hoog digitaal geletterd zijn, met name laag op de domeinen digitale informatievaardigheden en computational thinking. Deze leerlingen presteren relatief hoog op mediawijsheid en ICT-basisvaardigheden. Voor leerlingen met de hoogste digitale geletterdheid geldt juist dat ze relatief hoog scoren op het domein digitale informatievaardigheden. Leerlingen die gemiddeld digitaal geletterd zijn, presteren gemiddeld niet hoger of lager op één van de inhoudelijke domeinen. Opgaven over het herkennen van onbetrouwbare e-mails en met complexe zoekopdrachten zijn voor veel leerlingen lastig Opgaven die de meeste leerlingen beheersen, zijn opgaven waarbij de informatie die gebruikt moet worden al bekend was bij leerlingen of duidelijk in de opgave staat. Alleen de hoogst digitaal geletterde leerlingen beheersen opgaven over het herkennen van onbetrouwbare e-mails en het verzamelen van persoonlijke informatie via cookies. Opgaven waarin leerlingen een geavanceerde zoekopdracht moeten uitvoeren, zijn ook voor de hoogst digitaal geletterde leerlingen lastig.

Meer resultaten

In Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022 leest u meer over de prestaties digitale geletterdheid. U vindt de informatie in deel B, hoofdstuk 2: Prestaties digitale geletterdheid.