Hoe bereken ik de scores van mijn vestiging?

Voor deze indicator berekenen we het percentage succesvolle overgangen.

Succesvol zijn de leerlingen die

  • na het schooljaar overgaan naar een hoger leerjaar van dezelfde onderwijssoort;
  • na het schooljaar het examen halen;
  • na het schooljaar (niet zijnde het examenjaar) opstromen naar een hogere onderwijssoort (in hetzelfde leerjaar of in een hoger leerjaar).

Niet succesvol zijn de leerlingen die

  • een leerjaar in dezelfde onderwijssoort overdoen;
  • niet slagen voor het examen;
  • het onderwijsstelsel voortijdig verlaten;
  • zonder het diploma te halen overstappen naar een andere onderwijssoort zoals het mbo;
  • overgaan naar een lagere onderwijssoort;
  • overgaan naar een lager leerjaar van een onderwijssoort van hoger niveau.

Voor de berekening wordt bekeken wat het totaal aantal overgangen in een jaar is en welk percentage daarvan succesvol is gebleken. Het percentage wordt per leerjaar alleen berekend als voor dat jaar en die onderwijssoort van minstens 20 leerlingen de (niet) succesvolle overgang bepaald kan worden.

Rekenvoorbeeld voor de score van indicator Bovenbouwsucces:

  1. We nemen de afdeling havo van een school. In de afgelopen drie jaren is (na uitsluiting van de uitzonderingen) van respectievelijk 111, 109 en 102 leerlingen bepaald of hun overgang naar het volgende schooljaar succesvol was of niet. Dat zijn in totaal 322 leerlingen.
  2. Voor deze afdeling zijn de percentages succesvolle overgang per jaar respectievelijk 81,98, 84,40 en 86,27 procent (voorbeeld).
  3. We wegen deze percentages voor het aantal leerlingen per leerjaar. Dat doen we door het voor ieder jaar het aantal leerlingen te vermenigvuldigen met het percentage succesvolle overgangen en daarna deze drie getallen bij elkaar op te tellen:
    81,98 * 111 = 9099,78
    84,40 * 109 = 9199,60
    86,27 * 102 = 8799,54
  4. Door de som van de wegingsgetallen (afgerond 27.099) te delen door de som van het aantal leerlingen (322) weten we het gewogen driejaargemiddelde, namelijk 84,16%.

Dit driejaarsgemiddelde leggen we naast de schoolspecifieke norm. Zie hiervoor Hoe bereken ik de normen voor mijn vestiging?

N.B. Bovenstaande rekenstappen kunnen wat omslachtig overkomen. In de overzichten van het Internet Schooldossier staan daarnaast de wegingsgetallen afgerond, net als in het voorbeeld hierboven. Dat geeft de indruk dat we hiermee een onnauwkeurigheid inbouwen. Dat is niet het geval. In de berekening van de resultaten werken we ook voor het bepalen van het wegingsgetal met niet-afgeronde getallen. De tussenstap met het wegingsgetal maken we zodat in de overzichten een trend zichtbaar kan worden en het aandeel van het wegingsgetal wordt verhelderd.

Meer informatie

Databron

De indicator is berekend met gegevens uit het DUO Register Onderwijsdeelnemers (ROD). Scholen van alle sectoren leveren de leerlinggegevens voor dit register aan DUO.

Uitzonderingen bij het bepalen van een succesvolle overgang

Er is een flink aantal uitzonderingen bij het bepalen van de succesvolle overgang, zoals voor leerlingen die uitstromen naar het PrO of speciaal onderwijs, VAVO of het mbo. 

Overige

De zogenaamde nieuwkomers, vreemdelingen als bedoeld in art.1, onder m, van de Regeling Leerplusarrangement VO, Nieuwkomers VO en eerste opvang Vreemdelingen 2009, en op 1 oktober van enig kalenderjaar korter dan één jaar dan wel tussen één en twee jaar in Nederland verblijven worden buiten beschouwing gelaten bij deze indicator.