Coronacrisis nog van invloed op berekening onderwijsresultaten

De effecten van de coronacrisis hebben ook in schooljaar 2023-2024 nog invloed op de berekening van de onderwijsresultaten.

Resultaten schooljaar 2020-2021 niet meegenomen  

We nemen de resultaten van schooljaar 2020-2021 niet mee in de berekening van de onderwijsresultaten. Door coronacrisis vormen die resultaten geen betrouwbare graadmeter voor de onderwijskwaliteit. Dat is ook vastgelegd in de aanpassing van de Regeling leerresultaten vo.

Indicator Examencijfer telt ook in 2023-2024 niet mee

Ook de Indicator Examencijfer telt in 2023-2024 nog niet mee voor de onderwijsresultaten. Er zijn namelijk geen betrouwbare gegevens over de centraal examenresultaten over de jaren 2020, 2021 en 2022. Ook dit is vastgelegd in de Regeling leerresultaten vo.
Vanaf schooljaar 2024-2025 betrekken we deze indicator weer in ons onderwijsresultatenoordeel. Dan zijn er wel twee jaarscores beschikbaar: die van 2022-2023 en 2023-2024.

3 indicatoren beoordeeld, in plaats van 4

In 2023-2024 baseren we de beoordeling van resultaten nog op 3 in plaats van de reguliere 4 indicatoren. Dit zijn de indicatoren:

  • R1 (Positie in leerjaar 3 t.o.v. advies van basisschool)
  • R2 (Onderbouwsnelheid)
  • R3 (Bovenbouwsucces)
     

De beslisregel voor deze situatie blijft hetzelfde, namelijk:

  • Maximaal 1 indicator onder de norm à ‘Voldoende’.
  • 2 of meer indicatoren onder de norm à ‘Onvoldoende’.
  • Precies 2 indicatoren onder de norm en wel R1 en R2 à ‘Onvoldoende, tenzij’.

Ouder jaar in driejaargemiddelde

De resultaten van schooljaar 2020-2021 nemen we dus niet mee in de berekening van de onderwijsresultaten. In plaats daarvan betrekken we een ouder jaar in de berekening van de onderwijsresultaten. Op die manier kunnen we toch tot een driejaargemiddelde beoordelen.

R2 en R3 Onderbouwsnelheid en Bovenbouwsucces

Bij het Onderwijsresultatenmodel 2024 betrekken we voor de indicatoren R2 en R3 de resultaten van schooljaar 2019-2020 in plaats van schooljaar 2020-2021. Vanaf het Onderwijsresultatenmodel 2025 kunnen we weer de reguliere werkwijze met de 3 meest recente schooljaren volgen.

R1 Positie in leerjaar 3 t.o.v. advies van basisschool

Vanaf het Onderwijsresultatenmodel 2024 kunnen we bij de berekening van indicator R1 weer de reguliere werkwijze volgen en het driejaargemiddelde baseren op de 3 meest recente schooljaren.

E Examencijfers

Vanaf het Onderwijsresultatenmodel 2025 is de beoordeling van de resultaten weer gebaseerd op 4 indicatoren, inclusief de indicator Examencijfers (berekend over 2022-2023 en 2023-2024). 

Verschil SE-CE

Vanaf het Onderwijsresultatenmodel 2025 zal ook de berekening van het verschil schoolexamen - centraal examen (SE-CE) weer mogelijk zijn.