Samenwerking regulier en speciaal onderwijs - Inclusiever onderwijs in de praktijk

Diverse scholen in het speciaal en regulier onderwijs werken samen om leerlingen met en zonder beperking of ziekte samen naar school te laten gaan. Hiermee werken de scholen aan de ambitie om in 2035 landelijk inclusief onderwijs te realiseren. De Inspectie van het Onderwijs bracht de verschillende vormen van samenwerking in beeld.

De scholen werken samen op veel verschillende manieren. Over het algemeen zijn leerlingen en onderwijsprofessionals tevreden over de samenwerking. Voor dit onderzoek hebben 58 schoolleiders een vragenlijst ingevuld. Op 25 samenwerkingslocaties heeft de inspectie verdiepende interviews gehouden met onderwijsprofessionals en leerlingen. Aanvullend nam de inspectie vragenlijsten af bij leerlingen.  

In het rapport staan bevorderende en belemmerende factoren. Naar aanleiding hiervan doet de inspectie aanbevelingen aan scholen, besturen, samenwerkingsverbanden en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Tegelijkertijd met het onderzoeksrapport verschijnt een uitgebreide systematische reviewstudie van de Rijksuniversiteit Groningen. De studie gaat over de effecten van verschillende ondersteuningsvormen in een inclusieve leeromgeving en de ervaringen van leerlingen en leraren met inclusief onderwijs.