Jaarlijks publiceert de inspectie hoe het onderwijs in Nederland er financieel voor staat. De Financiële Staat van het Onderwijs 2018 toont dat de meeste scholen en onderwijsinstellingen momenteel financieel gezond zijn. Wel houden de onderwijsbesturen gezamenlijk nog altijd meer over dan ze begroten en daardoor blijven hun vermogens ieder jaar oplopen. Juist omdat er zoveel op het onderwijs afkomt, zo benadrukt de inspectie in de Financiële Staat van het Onderwijs 2018, moeten onderwijsbesturen beter greep krijgen op de ontwikkelingen en de financiën.

(In de versie van januari 2020 is op pagina 93 de verwisseling van enkele diagrammen hersteld.)

Continuïteit en doelmatige besteding vraagt beleid

Goed (financieel) beleid door de onderwijsbesturen is van doorslaggevend belang voor de continuïteit van de instelling en voor de kwaliteit van het onderwijs. Daarom besteedt de Financiële Staat van het Onderwijs er bijzondere aandacht aan. De jaarverslagen van de onderwijsbesturen moeten een beschouwing geven over het voorgenomen beleid in de komende jaren, met een vertaling naar de financiële implicaties. Er blijkt verbetering mogelijk en nodig in de jaarverslagen. Zo is er nog steeds vrij structureel sprake van onderschatting van het resultaat. Ook moeten veel besturen meer aandacht geven aan de werking van het systeem voor risicobeheer en aan de manier waarop ze met risico’s omgaan.

Zie ook pagina 16 van de Financiële Staat van het Onderwijs 2018,  tabel 2.1.

Ontwikkeling percentage positieve oordelen over de informatiewaarde van de continuïteitsparagraaf, tussen 2013 en 2017

4: dit noemden wij in Financiële Staat 2016 “verbinding met instellingsbeleid”

Grote verschillen tussen begroting en resultaat

Zie ook pagina 18 van de Financiële Staat van het Onderwijs 2018,  figuren 2.4 t/m 2.9.

Vergelijking tussen begroting en resultaten 2016-2018, in mln. euro

Vergelijking tussen begroting en resultaten, 2016 – 2018, onderwijs als geheel, incl. samenwerkingsverbanden passend onderwijs in mln. euro

Bron: DUO, 2019a

Primair onderwijs

Bron: DUO, 2019a

Voortgezet onderwijs

Bron: DUO, 2019a

Middelbaar beroepsonderwijs

Bron: DUO, 2019a

Reserves nemen ieder jaar toe

Zie ook pagina 20 van de Financiële Staat van het Onderwijs 2018,  figuren 2.21 t/m 2.27.

Hoger onderwijs

Bron: DUO, 2019a

Wetenschappelijk onderwijs

Bron: DUO, 2019a

Toename van de reserves sinds 2014, onderwijs als geheel, incl. samenwerkingsverbanden in mln. euro

Primair onderwijs

Voortgezet onderwijs

Middelbaar beroepsonderwijs

Hoger onderwijs

Wetenschappelijk onderwijs

Verschil tussen begroting en resultaat 2016-2018, gehele onderwijs, incl. samenwerkingsverbanden, in mln. euro

Doordat de begroting vaak negatief is en het resultaat positief, is het verschil groter.