Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs

Nieuwsbrief inspectie: middelbaar beroepsonderwijs - oktober 2020

In deze nieuwsbrief leest u hoe ons toezicht er dit studiejaar uitziet en over het onderzoek naar de succesfactoren van goed presterende mbo niveau-2-opleidingen. En we vragen uw aandacht voor de pilot Jaarlijks gesprek tussen besturen, raden van toezicht en de inspectie.

Toezicht in studiejaar 2020/2021

In juni hebben we al aangekondigd hoe we na de zomervakantie toezicht houden op het onderwijs. Uitgangspunt blijft toezicht op afstand waar dat kan. We doen vooral onderzoek op locatie als we risico’s zien en gesprekken of onderzoek ter plekke nodig vinden. Wat nodig is, wordt per geval bekeken. Bij onderzoek op locatie volgen we uiteraard de geldende richtlijnen. Op onze website leest u hoe het toezicht er de komende periode uitziet.

Dialoog besturen, raden van toezicht en inspectie: pilot Jaarlijks gesprek

De inspectie start dit najaar een pilot Jaarlijks gesprek tussen besturen, raden van toezicht en inspectie. Doet u mee? We zoeken 5 instellingen waarvan bestuur en raad van toezicht gezamenlijk met ons in gesprek willen gaan over:

  • het stelselbeeld
  • landelijke en regionale ontwikkelingen
  • ontwikkelingen binnen de instelling
  • ontwikkelingen binnen de inspectie

en de betekenis hiervan voor de onderwijskwaliteit van de instelling.

Met de pilot willen we nagaan of een dergelijk gesprek verrijkend werkt en bijdraagt aan de dialoog tussen besturen, raden van toezicht en de inspectie. De pilot vloeit voort uit de themamiddag Governance en is in samenspraak ontwikkeld met de MBO Raad, de Vereniging voor toezichthouders in onderwijsinstellingen en kinderopvang (VTOI-NVTK) en het platform raden van toezicht. Wilt u meedoen aan deze pilot? Stuur dan een e-mail aan Judith Verbeek (j.verbeek@owinsp.nl).

Derde ronde COVID-19-onderzoek: ook bevraging niet-bekostigde instellingen

Momenteel voeren we de derde fase uit van het onderzoek naar de effecten van COVID-19 op het onderwijs. In de nieuwsbrief Inspectie volgt onderwijs tijdens COVID-19 kon u lezen dat we hierin opnieuw bestuurders van alle bekostigde instellingen interviewen en 8 vavo-opleidingen bevragen. In aanvulling daarop betrekken we 30 niet-bekostigde instellingen in het onderzoek. We vragen naar (het zicht op) de ontwikkeling van studenten, knelpunten rond instroom en plaatsing en naar gemaakte aanpassingen, bijvoorbeeld in het beleid rond examinering. Bij 14 bekostigde instellingen voeren we daarnaast gesprekken met docenten en studenten over hun ervaringen. De opbrengsten van deze derde fase publiceren we naar verwachting eind november van dit jaar. In de Staat van het Onderwijs 2021 rapporteren we uitgebreid over de drie metingen samen.

Goed presterende mbo-2-opleidingen geven aandacht en maatwerk

Studenten die een mbo niveau-2-opleiding volgen, blijken doorgaans goed gemotiveerd. Voor velen is dit na een vaak moeizame schoolloopbaan hun kans op een diploma en een baan. Toch loopt het aantal studenten terug dat het diploma haalt. In het onderzoek Effectief mbo-2, samenwerkend resultaat behalen hebben we de succesfactoren van goed presterende mbo-2-opleidingen onderzocht. We zien hier, net als bij de entree-opleidingen, een grote inzet van bevlogen docenten. De goed presterende opleidingen leggen een sterke nadruk op het pedagogisch aspect en niet alleen op de inhoud. Zij stellen zich steeds op de hoogte van wat de specifieke onderwijsbehoeften van de studenten zijn, en ze bieden maatwerk. In het onderzoeksrapport Effectief mbo-2, samenwerkend resultaat behalen kunt u naast de succesfactoren ook aanbevelingen voor verdere versterking lezen.

Het onderzoek naar goed presterende mbo-2-opleidingen maakt deel uit van een reeks van 3 themaonderzoeken over de problematiek van jongeren in een kwetsbare positie. De andere twee onderzoeken belichten de entree-opleidingen en de schoolloopbaan daarnaar toe.

Wat te doen bij (vermoeden van) zedenmisdrijven?

(Een vermoeden van) seksueel misbruik -tussen een met taken belast persoon en een (minderjarige) student- op uw instelling heeft grote impact. Daarom is het goed om al te weten wat u in zo’n situatie moet doen, zodat u snel de juiste stappen zet. De wet schrijft voor dat iedere medewerker die een vermoeden heeft van een zedenmisdrijf tussen een met taken belast persoon en een minderjarige student, dit meteen moet melden bij het bestuur. Het bestuur moet vervolgens meteen overleggen met de vertrouwensinspecteur. Als uit dat overleg blijkt dat er sprake is van een redelijk vermoeden van een strafbaar feit, dan is het bestuur verplicht aangifte te doen.


Overigens kunt u ook bij andere zaken, zoals seksueel misbruik tussen een met taken belast persoon en een meerderjarige student, seksueel misbruik tussen studenten, seksuele intimidatie, fysiek en psychisch geweld en discriminatie en radicalisering, de expertise inroepen van de vertrouwensinspecteur. Lees op onze website meer over de meld-, overleg- en aangifteplicht in het onderwijs bij zedenmisdrijven.

Richtlijnen melden ongeoorloofd verzuim

Er leven in verband met het coronavirus veel vragen over het melden van verzuim. Moet verzuim vanwege thuisquarantaine wel of niet worden gemeld? En welke regels gelden voor het melden van verzuim bij online onderwijs? Op de website van DUO kunt u steeds de meest recente richtlijnen voor het melden van verzuim vinden. Als inspectie kijken wij regelmatig of aanpassing van de richtlijnen voor het melden van verzuim nodig is. Bijvoorbeeld omdat nieuwe of gewijzigde maatregelen om het coronavirus terug te dringen van kracht zijn geworden. We doen dit samen met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en Ingrado.

Onderzoekskaders 2021-2024

De inspectie werkt aan nieuwe onderzoekskaders voor 2021-2024. Dit doen we op basis van de evaluatie van de huidige kaders, die in augustus 2017 van kracht werden. De uitgangspunten van het toezicht blijven gelijk: kern van het toezicht is het stimuleren én waarborgen van de onderwijskwaliteit. Onze werkwijze wordt nog beter op deze doelen afgestemd, waarbij we het bestuursgerichte toezicht versterken. Ook gaan we meer aandacht besteden aan problemen die de individuele school en bestuur overstijgen en naar voren komen in ons stelseltoezicht.
 
De komende maanden spreken we met het onderwijsveld en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de voorgenomen aanpassingen. In komende nieuwsbrieven en op onze website zullen we u verder informeren over de ontwikkelingen. We willen in augustus 2021 starten met het nieuwe kader. Lees meer over de verdere versterking van het bestuursgerichte toezicht.

De eerste indruk van Alida Oppers, inspecteur-generaal van het Onderwijs

Sinds 1 september 2020 is Alida Oppers de inspecteur-generaal van het Onderwijs. In haar weblog ‘Eerste indruk’ stelt zij zich voor. Alida Oppers: “Graag nodig ik u uit om mij en mijn collega’s te blijven bevragen, ons open en kritisch te blijven volgen. Zo kunnen we ieder vanuit de eigen rol verder bouwen aan de kwaliteit van het onderwijs. Het is ons uiteindelijk allemaal te doen om de leerlingen en studenten. Juist ook de leerlingen en studenten van nu, die straks hopelijk, ondanks alles, terug kunnen kijken op een geslaagde school- en studieloopbaan.”

Colofon

Dit is een uitgave van de Inspectie van het Onderwijs.

Heeft u vragen over deze nieuwsbrief of over het onderwijstoezicht? Neem dan contact op met Klantcontact. Dit kan via het contactformulier of op werkdagen tussen 09.00 en 16.30 uur via 088-669 60 60.

Denkt u dat deze nieuwsbrief ook interessant is voor anderen, bijvoorbeeld docenten, teamleiders en directeuren binnen uw instelling ? Abonneren op deze nieuwsbrief is mogelijk via onze website.