Ga direct naar inhoud
Logo Rijksoverheid - Naar de homepage van Inspectie van het Onderwijs Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Inspectie van het Onderwijs
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
  1. Inspectie van het Onderwijs

Vraag en antwoord

47 vragen en antwoorden gevonden over Onderwijsresultatenmodel voortgezet onderwijs

  • Absolute normen

    • Kun je wel spreken van absolute normen als ze zijn gebaseerd op de resultaten van scholen in het verleden?
    • Waarom ligt de norm voor de indicator Examencijfers bij bijvoorbeeld vmbo-kader op 6,23? Een leerling heeft toch al een voldoende bij een 6?

  • Algemene vragen over het model

    • Heeft het model ook betrekking op het praktijkonderwijs?
    • Kunnen in het Onderwijsresultatenmodel brin-/vestigingsnummers aan elkaar worden gekoppeld als een school hier veranderingen in heeft aangebracht?
    • Moet ik als vo-school zelf gegevens aanleveren voor het Onderwijsresultatenmodel?
    • Waarom komen de resultatenoverzichten pas rond maart van ieder jaar beschikbaar?
    • Wat bedoelt de inspectie met ‘het verhaal achter de cijfers’ bij de beoordeling van de onderwijsresultaten?
    • Wat betekent de discretionaire bevoegdheid van de inspecteur?
    • Wat is de rol van het Onderwijsresultatenmodel in het toezicht?
    • Wat is het verschil tussen het berekend oordeel en het oordeel van de inspecteur? Is het resultatenoverzicht het definitieve oordeel over de onderwijsresultaten?

  • Indicatoren

    • Als een school een havo/vwo 3 klas heeft, horen deze leerlingen bij havo meegeteld te worden voor de indicator Bovenbouwsucces. Waar tellen deze leerlingen mee als er verder geen havo klassen zijn?
    • Als er voor een schooljaar geen waarde wordt berekend van een indicator, bijvoorbeeld omdat er te weinig leerlingen zijn voor de berekening, telt dit jaar dan wel of niet mee voor het 3-jaarsgemiddelde?
    • De zogenaamde extraneus-leerlingen blijven bij de indicatoren Bovenbouwsucces, Examencijfers, en Verschil SE-CE buiten beschouwing. Echter, er zijn ook leerlingen die bekostigd worden op een school maar onderwijs volgen op een andere school. Worden deze leerlingen voor de drie eerder genoemde indicatoren ook buiten beschouwing gelaten?
    • Een leerling gaat na het behalen van een diploma op vmbo-tl door naar het havo. Hoe telt deze mee in het Bovenbouwsucces?
    • Hoe bepaalt de inspectie in welke vergelijkingsgroep een school zit?
    • Hoe tellen de cijfers van leerlingen die gespreid examen doen mee bij de indicator Examencijfers?
    • Hoe tellen de cijfers van leerlingen die versneld examen doen mee bij de indicator Examencijfers?
    • Hoe tellen leerlingen die een doorlopende leerlijn vmbo-mbo volgen mee bij de berekening van de indicatoren Bovenbouwsucces en Examencijfers?
    • Hoe tellen leerlingen die gaan emigreren mee?
    • Hoe tellen leerlingen die gespreid examen doen mee bij de indicator Bovenbouwsucces?
    • Hoe tellen leerlingen in een havo/vwo-3 klas mee bij de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po?
    • Hoe tellen leerlingen met een dubbel advies mee bij de R1 Onderwijspositie ten opzichte van het advies primair onderwijs?
    • Hoe tellen leerlingen op het vavo mee in het Onderwijsresultatenmodel?
    • Hoe telt een leerling die zich terugtrekt voor het examen mee bij indicator Bovenbouwsucces?
    • Is het mogelijk als school inzage te krijgen in de data die ten grondslag liggen aan de scores bij de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po?
    • Maakt het voor indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po iets uit of het gaat om een categoriale school of niet?
    • Speelt de Eindtoets Basisonderwijs een rol in de beoordeling volgens het Onderwijsresultatenmodel?
    • Waarom blijft de inspectie, ondanks alle kritiek, de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po gebruiken?
    • Waarom gelden de twee indicatoren over de onderbouw voor een vestiging als geheel en niet per onderwijssoort?
    • Waarom is er geen indicator over ‘zittenblijven’ in de bovenbouw voor het Onderwijsresultatenmodel?
    • Waarom telt de inspectie de indicator Verschil tussen schoolexamen en centraal examen niet meer mee bij de beoordeling van de resultaten?
    • Waarom telt zij-instroom niet mee als correctiefactor bij Examencijfers?
    • Wat zijn de gevolgen voor de indicator Onderbouwsnelheid als een leerling in de onderbouw afstroomt naar een lager niveau?
    • Welk advies wordt als uitgangspunt gebruikt voor het berekenen van R1 Onderwijspositie ten opzichte van het advies primair onderwijs?
    • Welke vakken tellen nu precies mee voor de indicator Examencijfers?

  • Leerlingkenmerken

    • Hoe houdt de inspectie rekening met het feit dat ik leerlingen op mijn school veel kansen geef door ze bijvoorbeeld op een hoger niveau te plaatsen dan het advies van de basisschool aangeeft?
    • Hoe weet een school welke leerlingen een kenmerk apcg hebben?
    • Houdt het Onderwijsresultatenmodel rekening met het feit dat ik veel leerlingen heb die extra aandacht vragen?
    • Waarom wordt er bij de ene indicator wel gecorrigeerd voor een bepaald leerlingkenmerk en bij de andere indicator niet?
    • Wanneer telt zij-instroom als zij-instroom bij de indicatoren Onderbouwsnelheid en Bovenbouwsucces? Wat is hierbij de peildatum?
    • Welke periode/datum moet een leerling in een apc-gebied wonen om als zodanig mee te tellen?

  • Mijn resultaten (in het Internet School Dossier)

    • Ik heb een relatief nieuwe school/afdeling en heb volgend jaar voor het eerst een examenklas. Krijg ik dan al meteen een oordeel over mijn resultaten?
    • In het Resultatenoverzicht wordt voor iedere indicator het aantal leerlingen weergegeven. Welke leerlingen tellen hierin mee?
    • Op het Onderwijsresultatenoverzicht 2024 lopen de resultaten van de indicatoren Onderbouwsnelheid, Bovenbouwsucces en Examencijfers tot en met schooljaar 2022-2023. De resultaten van de indicator Onderwijspositie leerjaar 3 t.o.v. advies po lopen echter tot en met schooljaar 2023-2024. Waarom is dat zo?

  • Overige

    • Hoe gaat de inspectie bij de beoordeling van de onderwijsresultaten om bij initiatieven met een verlengde opleidingsduur?
    • Hoe tellen nieuwkomers mee in het onderwijsresultatenmodel voortgezet onderwijs?
    • Hoe weegt de inspectie examens op een hoger niveau?

Effectief toezicht voor beter onderwijs

Service

  • Inspectierapporten
  • Vacatures
  • Contact
  • Abonneren
  • Documenten
  • RSS
  • Internet Schooldossier
  • Archief

Over deze site

  • Geef uw mening
  • Copyright
  • Privacy
  • Cookies
  • Sitemap
  • Toegankelijkheid
  • Help
  • Kwetsbaarheid melden

Deze website in andere talen:

  • Nederlands
  • English