Congres De Staat van het Onderwijs - 11 april 2018

Op 11 april 2018 vond het jaarlijkse congres De Staat van het Onderwijs plaats. We presenteerden de bevindingen uit het gelijknamige rapport en gingen hierover met elkaar in gesprek. Hieronder vindt u het verslag van de dag.

Interviews voor aanvang

De Fabrique in Utrecht stroomt vanaf een uur of negen langzaam vol met deelnemers: van collegevoorzitters tot leerkrachten. We vragen vier vroege vogels wat ze verwachten van deze dag.

Bekijk de korte interviews voor aanvang

De presentatie en overhandiging van De Staat van het Onderwijs

"De resultaten van het Nederlands onderwijs glijden af. Ook zorgwekkend is de toenemende sociaal-economische segregatie, wat tot kansenongelijkheid leidt", stelt inspecteur-generaal van het Onderwijs Monique Vogelzang.

Lees meer over de presentatie en overhandiging van het rapport

Workshop Verder met burgerschapsonderwijs

In het rapport De Staat van het Onderwijs staat dat er op het gebied van burgerschap een kwaliteitsslag nodig is. Deelnemers aan de workshop ‘Verder met burgerschapsonderwijs’ kregen hiertoe een praktisch handvat aangereikt: het zelfevaluatie-instrument van de academische werkplaats.

Bekijk het sfeerverslag van de workshop Verder met burgerschapsonderwijs

Interview met inspecteur-generaal van het onderwijs Monique Vogelzang

Monique Vogelzang presenteerde de 'film' van het onderwijs door de jaren heen. Die film, en dan met name het beeld van dit jaar, bracht bij sommigen best een kleine schok teweeg. Toch ervaart zij de sfeer heel positief.

Lees hoe Monique Vogelzang de dag beleeft

Workshop De Staat van de Leraar

Hoge werkdruk en lage waardering spelen een prominente rol in de uitvoering van het leraarsberoep. Hebben leraren nog plezier in hun vak? De makers van de Staat van de Leraar gaan in gesprek met mensen uit het werkveld over de uitkomsten van hun onderzoek.

Bekijk het verslag van de workshop De Staat van der Leraar

Workshop Terugspeeltheater

De 'theater-interventionisten' van het terugspeeltheater stellen het publiek verschillende vragen over het onderwijs. Met behulp van improvisatietechnieken trekken ze deelnemers voor even uit de comfortzone. Dat levert eerlijke gesprekken op.

Lees het verslag van het terugspeeltheater

Workshop Inclusief onderwijs

Volwaardig meedoen in de samenleving begint met meedoen op school. Inclusief onderwijs legt hiervoor de beste basis. Hoogleraar Dolf van Veen en schooldirecteur Teun Dekker vragen aandacht voor meer inclusie in het onderwijs.

Lees meer over de sessie Inclusief onderwijs

Interviews bij de uitgang

Aan het einde van de dag praten deelnemers nog even met elkaar door. Wat hebben ze opgestoken vandaag? Met welk gevoel gaan ze naar huis? We vragen vier mensen naar hun ervaringen. 

Bekijk de korte interviews na uitgang