Toets op macrodoelmatigheid vraagt bredere blik

De Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs (CDHO) onderzocht de doelmatigheid van het bestaande opleidingsaanbod in het hoger onderwijs, op verzoek van de minister. Aan het onderzoek werkte ook de Inspectie van het Onderwijs mee. Bij dit onderzoek werden criteria voor macrodoelmatigheid gehanteerd die in het mbo gelden: het percentage gediplomeerden met een baan en het percentage gediplomeerden met een baan op niveau. Op basis van deze criteria lijkt er in het hoger onderwijs weinig reden tot zorg over de doelmatigheid van het bestaande opleidingsaanbod. Wel bevelen de onderzoekers aan dat er in het hoger onderwijs bredere criteria worden gebruikt. Bij volgend onderzoek zou ook moeten worden gekeken naar de samenhang met tekorten op de arbeidsmarkt en hoe het hoger onderwijs anticipeert op toekomstige arbeidsmarktbehoefte.

De CDHO, de Inspectie van het Onderwijs en de NVAO willen intensiever gaan samenwerken. De bijdrage van de inspectie aan dit onderzoek is daar een voorbeeld van.