Definitie verzuimers

In navolging van de staatssecretaris in zijn brief ‘Cijfers leerplicht en aanpak thuiszitters’ (3 februari 2016) onderscheidt de inspectie vier groepen verzuimers:

  1. Relatief verzuimer: we spreken van relatief verzuim als een leer- of kwalificatieplichtige leerling die op een school is ingeschreven ongeoorloofd afwezig is (spijbelt). Scholen moeten het aan DUO melden als leerlingen meer dan zestien uur in vier weken ongeoorloofd hebben verzuimd.
  2. Langdurig relatief verzuimer: een langdurig relatief verzuimer is een ingeschreven leerling die langer dan vier weken ongeoorloofd verzuimt. Bij deze groep is meer aan de hand dan een korte periode regelmatig spijbelen.
    Deze kinderen volgen langdurig geen of weinig onderwijs. We onderscheiden twee subgroepen:
    2a. Langdurig relatief verzuim van vier weken tot drie maanden;
    2b. Langdurig relatief verzuim langer dan drie maanden.
  3. Absoluut verzuimer: van absoluut verzuim is sprake als een leer- of kwalificatieplichtige jongere niet op een school staat ingeschreven. Al vanaf de eerste dag dat een leerplichtige jongere niet op een school is ingeschreven, is sprake van absoluut verzuim, ongeacht de duur van het absoluut verzuim.

De staatssecretaris kiest ervoor om aan te sluiten bij hoe de term ‘thuiszitters’ in de praktijk gebruikt wordt, namelijk als verzamelterm voor langdurig relatief verzuim langer dan vier weken en voor absoluut verzuimers (groepen 2a, 2b en 3).