Dagverslag: bijeenkomst Onderwijsroute

Op 29 november 2024 organiseerde de Inspectie van het Onderwijs een bijeenkomst voor onderwijsinstellingen die de Onderwijsroute aanbieden. De opkomst was groot, met vertegenwoordigers van alle 34 instellingen. Tijdens de bijeenkomst presenteerden we onze bevindingen van de eerste kwaliteitsonderzoeken. Daarna werd er in themasessies gesproken over de thema’s leervaardigheden, examencommissie, exameninstrumenten, organisatie en samenwerking met gemeenten.

Passende programma’s en tevreden deelnemers

De inspectie voerden sinds de start van de Onderwijsroute in 2022 tot en met 2024 bij 20 instellingen de eerste kwaliteitsonderzoeken uit. Het eerste beeld van de onderwijskwaliteit is over het algemeen positief. De instellingen bieden programma’s aan die aansluiten op de wet- en regelgeving en passend zijn bij de doelgroep. De deelnemers voelen zich veilig en zijn tevreden over de lessen.

Verbetering in aanbod nodig

Met name in het standaard Aanbod (OP1) ziet de inspectie verbeterpunten. Bij het vak Leervaardigheden wordt de ontwikkeling niet (voldoende) aangetoond, maatwerkvakken worden niet altijd opgenomen in het aanbod en de opbouw en samenhang van het onderwijsprogramma kan beter.

Examinering nog niet beoordeeld

Hoe de instellingen examens afnemen is nog niet beoordeeld. We zien dat dit per instelling verschilt. Een aantal examencommissies zijn namelijk nog niet in staat om de examinering te borgen.

Waardevolle inzichten uit de bijeenkomst

In de themasessies kwamen er 2 belangrijke punten naar voren, namelijk:

  1. Meerwaarde Onderwijsroute voor deelnemers met hoog niveau

Sommige deelnemers starten de Onderwijsroute met een hoog niveau op het gebied van taal en rekenen. Ze kunnen zich al goed redden in het reguliere vervolgonderwijs. Bijvoorbeeld omdat ze in het thuisland al een opleiding hebben afgerond. De vraag die uit deze situatie voortkwam is: wat is de meerwaarde van de Onderwijsroute voor deelnemers met een hoog niveau? Hierover gaat de inspectie in gesprek met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

  1. Lange wachttijden staatsexamen

De staatsexamens NT2 betreffen een lange wachttijd, met als gevolg een negatief effect op de afronding van de Onderwijsroute. De inspectie gaat dit melden bij betrokken organisaties.

Meer informatie over Onderwijsroute

Bekijk de pagina Toezicht op Overige educatie.