Meer vertraging bij asielzoekerskinderen

Nieuwkomers lopen gedurende hun schoolloopbaan vaker vertraging op dan niet-nieuwkomers. Binnen de groep nieuwkomers lopen leerlingen die zijn gemigreerd om asielredenen vaker vertraging op (64 procent) dan leerlingen die zijn gemigreerd om arbeidsredenen (40 procent) of om overige en onbekende redenen (45 procent). Rekening houdend met achtergrondkenmerken (geslacht en opleidingsniveau ouders) zijn deze verschillen significant.

Een mogelijke verklaring is dat de schoolloopbaan van asielzoekerskinderen misschien vaker onderbroken is geweest door het (tijdelijk) ontbreken van onderwijs in het land van herkomst of door de lange weg die sommigen hebben moeten afleggen voor ze in Nederland waren aangekomen. Een andere mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat deze nieuwkomers (en hun ouders) last hebben van trauma’s als gevolg van hun vlucht uit het land van herkomst. Dit kan een negatieve invloed hebben op  de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling (zie ook Maliepaard, Witkamp en Jennissen, 2017).