Aan de slag met mens en maatschappij: reflectievragen voor het schoolteam
Wilt u als school verder aan de slag gaan met mens en maatschappij? Naar aanleiding van ons peilingsonderzoek Mens en maatschappij bieden we u een aantal reflectievragen. Deze kunnen u helpen bij het nadenken over de plek en inhoud van het leergebied mens en maatschappij op school en in de verschillende groepen. Het rapport Peil.Mens en maatschappij richt zich op de schoolvakken aardrijkskunde en geschiedenis.

Met deze reflectievragen kan uw schoolteam direct aan de slag gaan om het eigen onderwijs in mens en maatschappij tegen het licht te houden. Ze kunnen helpen om binnen het team het gesprek hierover op te starten en/of te verdiepen.
De inhoud op deze pagina is ontwikkeld door Matthijs Driebergen van het landelijk expertisecentrum voor het curriculum (SLO) in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs.
Reflectievragen

Meer informatie
Op de website van SLO vindt u informatie over onder andere de kerndoelen:
- Kerndoelen Oriëntatie op jezelf en de wereld (2006) en daarbij ontwikkelde leerlijnen met tussendoelen of inhoudskaarten.
- Samenhang in het primair onderwijs, gericht op het bevorderen van samenhang tussen wereldoriëntatie en taal en/of rekenen.
- Stappenplan voor het combineren van wereldoriëntatie met rekenen en taal
- Conceptkerndoelen voor mens en maatschappij
- Toelichtingsdocument conceptkerndoelen voor mens en maatschappij