De onderzoekskaders beschrijft de werkwijze van de inspectie en het waarderingskader, dat we bij onze onderzoeken gebruiken. Wij baseren de kaders op wettelijke kaders, ervaringen van het veld en de wetenschap.
Wettelijke kaders
De onderzoekskaders zijn gebaseerd op de wet- en regelgeving. Zo schrijft de Wet op het onderwijstoezicht (WOT) voor hoe de inspectie toezicht houdt. En in de verschillende sectorwetten (Wet op het primair onderwijs, Wet op het voortgezet onderwijs, Wet op de expertisecentra en de Wet educatie en beroepsonderwijs) is beschreven waar onderwijsbesturen, scholen en opleidingen aan moeten voldoen.
Ervaringen van het veld
Bij het ontwerpen van de onderzoekskaders is de praktische kennis in het onderwijsveld over de onderwijspraktijk en het toezicht erg belangrijk. Daarom hebben we in het schooljaar 2024-2025 een groot aantal veldraadplegingen gehouden met organisaties van scholen en opleidingen, schoolleiders, bestuurders, leerlingen en studenten en ouders.
In oktober 2024 en maart 2025 sprak de inspectie ook met het georganiseerde overleg, de zogeheten Ringen, over verschillende toezichtaspecten, zoals onderwijsresultaten, stimulerend en beoordelend toezicht en de effecten van toezicht.
De afstemming met het onderwijsveld is bedoeld om input op te halen en om gemaakte keuzes te kunnen onderbouwen. Ook in het komende schooljaar gaan we regelmatig met vertegenwoordigers uit het onderwijs en de Ringen in gesprek.
Wetenschap
We werken ook aan een wetenschappelijke onderbouwing van zowel onze keuzes in manieren van toezichthouden, als van de uitwerking van onderwijskwaliteit in de onderzoekskaders.