Gemeenten en hun partners, zoals schoolbesturen en houders van kinderopvangvoorzieningen, weten elkaar steeds beter te vinden in de samenwerking. We zien ook dat gemeenten hun wettelijke taken wat betreft toezicht en handhaving kinderopvang voor het grootste deel op orde hebben. Ook voldoen veel gemeenten aan de overlegplicht nieuwkomersonderwijs. Dat is een nieuwe wettelijke taak voor gemeenten.

Naast de positieve ontwikkelingen zijn er aandachtspunten. Niet alle kinderopvangvoorzieningen waren in 2024 onderzocht. Hierdoor was er in 2024 minder zicht op de kwaliteit en veiligheid p de kinderopvangvoorzieningen. Verder zijn overleg en afspraken maken over inschrijving en toelating en resultaatafspraken voor vroegschoolse educatie een blijvend aandachtspunt. Dit kan invloed hebben op de kansengelijkheid en een positieve ontwikkeling van de doelgroepkinderen. En we zien helaas dat betrouwbare monitorgegevens over doelgroepkinderen nog steeds ontbreken. Ook is het zicht op nieuwkomers te beperkt. Dit zicht is hard nodig om beter aan te sluiten bij de vraag naar en het op tijd organiseren van nieuwkomersonderwijs.