Inspectie onderzoekt stijging particuliere scholen

De Inspectie van het Onderwijs ziet het aantal particuliere scholen in het funderend onderwijs stijgen. En ziet een toename in het aantal leerlingen dat naar een particuliere school gaat. De beweegredenen hiervoor zijn onderzocht. Waarom kiezen oprichters, ouders en leraren voor een particuliere school? Dit kunt u lezen in het rapport Beweegredenen niet-bekostigd onderwijs.

Waarom kiezen oprichters, ouders en leraren voor het particulier onderwijs?

Oprichters, ouders en leraren die kiezen voor het particulier onderwijs hebben vergelijkbare beweegredenen. De respondenten gaven aan een negatieve ervaring te hebben in het regulier onderwijs. Het vaste onderwijsprogramma waarbij iedereen in hetzelfde tempo moet, past niet bij iedere leerling. Daarnaast is in het regulier onderwijs te weinig ruimte voor afstemming. De leerlingen hebben het gevoel in een keurslijf te zitten, wat tot klachten leidt. Daarnaast gaat het regulier onderwijs te weinig mee met maatschappelijke veranderingen. Ook werd door ouders gezegd dat zij de aansluiting tussen het onderwijsaanbod en de onderwijsbehoeften van hun kind gebrekkig vinden.
Tot slot werden deze zaken genoemd:

  • De toetsgerichtheid in het regulier onderwijs
  • De wens om de eigen (levens)visie terug te zien
  • De behoefte aan kleinschalig(er) onderwijs

Alle beweegredenen en de toelichting hierop kunt u lezen in het rapport Beweegredenen niet-bekostigd onderwijs. De beweegredenen van dit onderzoek komen overeen met die uit eerdere onderzoeken.

De functie van het particulier onderwijs

Ouders, leraren en oprichters kiezen voor het particulier onderwijs wanneer regulier onderwijs niet als een optie voelt. Uit het onderzoek bleek dat de ‘schuld’ niet ligt bij het regulier onderwijs, maar bij het (onderwijs)systeem. Verder spraken de respondenten waardering uit voor het regulier onderwijs.

Het particulier onderwijs kan een plek bieden aan leerlingen die anders uitvallen en thuis komen te zitten. Ook is het particulier onderwijs een alternatief voor ouders die hun kinderen een andere basis willen meegeven. In het particulier onderwijs is tenslotte meer vrijheid om het onderwijs in te richten met een eigen visie.

Over de groei

De groei van het particuliere onderwijs heeft 2 kanten. Wanneer kinderen beter tot hun recht komen, is dat positief. Maar dat steeds minderen kinderen een plek vinden in het regulier onderwijs is zorgelijk en vraagt aandacht, zowel van de inspectie als van het onderwijsveld. 

In het onderzoek benoemen respondenten beweegredenen voor het particulier onderwijs. Er zijn geen verklaringen uit het onderzoek gekomen die aanduiden wat de aanleiding van de stijging is. 

Aanknopingspunten en monitoring

In het rapport staan aanknopingspunten voor het regulier onderwijs om de aansluiting met leerlingen te vergroten en wellicht te komen tot een passender onderwijsaanbod. De Inspectie van het Onderwijs blijft de groei monitoren.

Leerkracht en leerling staan voor digitaal scherm
Beeld: ©de Inspectie van het Onderwijs