Leerlingen die niet het gewenste taalniveau behalen, voelen hun hele schoolloopbaan de gevolgen daarvan. Dit kun je lezen in De Staat van het Onderwijs 2025. Het tij valt gelukkig te keren. We gaan naar Leiden en spreken met docenten van het Vlietland College.
“Sommige leerlingen wisten niet wat het woord omheining betekende. Dan wordt een rekensom waarbij je de omtrek moet berekenen ineens heel lastig”, vertelt Karin Gubbens, docent scheikunde. Op veel scholen staat integratie van taal- en vakonderwijs op de kaart, maar voor de schoolleiding van het Vlietland College was dit voorbeeld een van de vele signalen dat er iets moest veranderen. De taalvaardigheid van hun leerlingen liep terug – en dat raakte niet alleen het vak Nederlands. Inmiddels is het ze gelukt: ze hebben een taalcultuur op school gecreëerd waarin taal in álle vakken een rol speelt.
Hoe het ze is gelukt? Dat leest u in het online magazine artikel Op het Vlietland College begint elke les met een leesboek.
Het online magazine is een product van De Staat van het Onderwijs. In het magazine staan inspirerende en stimulerende praktijkverhalen uit het onderwijsveld.
Beeld: © Inspectie van het Onderwijs